LOS ANGELES - Federálni vyšetrovatelia by v utorok mali zverejniť dlho očakávanú správu o pravdepodobnej príčine pádu vrtuľníka Sikorsky S-76, pri ktorom v januári 2020 zahynulo všetkých deväť osôb na palube vrátane legendárneho basketbalistu Kobeho Bryanta a jeho dcéry Gianny.
"Myslím si, že nás sleduje celý svet, keďže šlo aj o Kobeho," uviedol expert Ed Coleman, ktorý je súčasťou vyšetrovacieho tímu a pracuje ako univerzitný profesor v oblasti vedeckej bezpečnosti. Spomenutý incident sa udial 26. januára 2020 neďaleko Los Angeles počas hustej hmly.
Obvinenia padajú na všetky strany
Vdova po Bryantovi z tragédie obviňuje pilota Aru Zobayana, pilotov brat neobvinil Bryanta, no tvrdí, že slávny basketbalista vedel o rizikách. Spoločnosti, ktoré prevádzkujú lety vrtuľníkmi, tvrdia, že za nešťastie môžu letoví kontrolóri.
Stroj bol v poriadku
Podľa vyšetrovateľov Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB) po preskúmaní vraku nič nenaznačuje, že by mal stroj technické problémy. NTSB by v utorok mala prezentovať návrhy opatrení, ktoré by mali zabrániť podobným incidentom v budúcnosti.
Nový systém?
NTSB však nemá páky na to, aby boli tieto odporúčania aj prijaté, tie musia aplikovať príslušné orgány. Jedným z takých odporúčaní by mala byť povinnosť inštalovať do všetkých helikoptér systém na varovanie pred prekážkou v podobe zemského povrchu. Takýto systém je aktuálne povinný len v strojoch, ktoré zabezpečujú zdravotnícku službu. Systém stojí približne 35-tisíc USD a jeho obsluha si vyžaduje špeciálny tréning.
Kritika
Podľa odborníkov však povinnosť aplikácie takého systému problém úplne nevyrieši. V kopcovitom teréne by totiž jeho signalizácia vo väčšine prípadov len rušila pilotov bez reálneho osohu, piloti by časom dokonca mohli varovania vedome ignorovať. A to odborníci považujú za veľké riziko.
Celý prípad sprevádza séria žalôb, ktoré v budúcnosti môže rozuzliť práve utorkový verdikt vyšetrovateľov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies