Veľa uchádzačov sa stáva stále odvážnejšími, obchádzajú staré metódy náboru a obracajú sa priamo na zdroj. Je to čoraz častejšia stratégia, ktorá pomáha najmä mladým, získať želané pozície.
Niektorí uchádzači o zamestnanie predložia svoje životopisy a vyložia si nohy na stôl. Iní odvážne idú priamo k zdroju a táto stratégia sa vypláca.
Predtým, než sa copywriterka a kreatívna riaditeľka Sarah Jenkins rozhodla prejsť na voľnú nohu, strávila tri roky v malej reklamnej agentúre - jednej, ktorú oslovila kombináciou priamych správ a chladných emailov.
Po tom, čo nejaký čas obdivovala prácu agentúry napísala správu kreatívnemu riaditeľovi, s ktorým sa poznala prostedníctvom Facebooku. Po pozitívnej odpovedi riaditeľa Jenkins, 40-ročná obyvateľka Missouri v USA, poslala email zakladateľovi a CEO ešte ten istý deň.
So CEO sa stretla nasledujúci týždeň a čoskoro nato získala pozíciu senior copywritera vďaka svojim rokom skúseností z práce vo väčšej agentúre. Jenkins, zobrazená na obrázku vyššie, hovorí: "Technicky vzaté, v tom čase nezamestnávali nikoho s mojimi schopnosťami. Ale mala som veľkú energiu, navyše 'prečo nie'."
Veľa uchádzačov sa stáva stále odvážnejšími, obchádzajú staré metódy náboru a obracajú sa priamo na zdroj. Je to čoraz častejšia stratégia, ktorá pomáha niektorým pracovníkom všetkých odvetví, najmä mladým, získať želané pozície.
Veľa uchádzačov sa stáva stále odvážnejšími, obchádzajú staré metódy náboru a obracajú sa priamo na zdroj. Je to čoraz častejšia stratégia, ktorá pomáha niektorým pracovníkom všetkých odvetví, najmä mladým, získať želané pozície.
Gina Nichols, seniorná obchodná rekrutérka v americkej náborovej agentúre Hirefor, tvrdí, že tento rastúci fenomén je predovšetkým výsledkom prístupnosti.
"Staršie generácie nemali prístup k sociálnym médiám, mladšie generácie majú k dispozícii rôzne digitálne nástroje," hovorí Nichols.
"Teraz zverejníme pracovnú ponuku a máme stovky uchádzačov do niekoľkých hodín. Preto sa odlíšiť od strácania sa v dave, je inteligentný krok."
Fenomén je prirodzeným dôsledkom okamžitej spokojnosti, ktorá sa spája so sociálnymi médiami, hovorí Akhila Satish, CEO americkej spoločnosti na správu talentov Meseekna. "Myslím si, že žijeme vo svete, kde sa veľa vecí deje rýchlejšie," hovorí.
"A myslím si tiež, že (náborový proces) je jednou z tých vecí, kde sa tempo veľmi nezmenilo. Stále sa musíte prihlásiť a čakať na spätnú väzbu."
"Tradične pomalý postup môže frustrovať niektorých mladších uchádzačov, ktorí sú zvyknutí na rýchle pripojenia cez sociálne médiá," vysvetľuje Satish. To zase ich povzbudzuje, aby sa cez netradičné kanály pokúsili nadviazať rýchlejšie spojenie.
Jennifer Nash, výkonný kouč a autorka knihy Be Human, Lead Human, hovorí, že tento fenomén je tiež spojený so zmenou kultúry práce, ktorá sa rýchlo vyvíjala od pandémie Covid-19.
Pandémia vytvorila "prebudenie ohľadom stavu quo (súčasný stav, pozn. red) toho, ako sa práca robila, ako ľudia získavali pozície a ako zamestnávatelia obsadzovali pozície".
Teraz, však tvrdí, že uchádzači o zamestnanie cítia, že majú možnosť zamestnávací proces spraviť "viac partnerským" namiesto jednostrannej a nejasnej skúšky.
"V súčasnosti je prítomná táto flexibilita a sloboda povedať: 'Idem sa predstaviť trochu iným spôsobom a tu je spôsob, ako si myslím, že môžem prísť v mojej najautentickejšej podobe a prispieť k hodnote tejto organizácii'," hovorí.
S takmer nekonečnými možnosťami ako zamestnávateľa kontaktovať radí Radish záujemcom o pracu ,najmä Tím mladším, že by mali veriť svojim pocitom a schopnostiam a pred reagovaním by mali zvážiť, ako veľmi odvážny ich prístup bude.
"Zároveň musím dodať, že ľudia môžu využiť vyvážený prístup, kedy ukážu svoje schopnosti a vedomosti o nových technológiách, s tým že berú do úvahy fakt, že na druhom konci nože byť niekto, kto novinkami až tak veľmi nerozumie".
Predtým, ako sa pôjdete priamo obrátiť na zdroj, Satish odporúča uchádzačom o prácu preskúmať kultúru firmy.
"Ak sa uchádzate o prácu v mladej a čerstvej spoločnosti, ktorá je malá, kde si môžete pozrieť ľudí na LinkedIn plus viete, že sú zhruba o päť, šesť, sedem rokov starší ako vy a budú tomu rozumieť, určite sa predstavte," hovorí.
"Ak sa uchádzate o pozíciu v staršej, uznávanejšej firme, to nemusí byť také isté."
Ak máte pochybnosti, Satish odporúča zostať pri LinkedIn. "Pripojenie na LinkedIn je relatívne nízke riziko," hovorí Satish. "Myslím si, že sa stalo bežným médiom v náboroch, takže ľudia si to uvedomujú."
Aby ste sa pripravili na najväčší vplyv, Satish odporúča uchádzačom, aby pravidelne aktualizovali svoje profily na LinkedIn - nemalo by to byť statický dokument ako životopis."Chcete svoj LinkedIn spravovať tak, aby tam, bez ohľadu na to, ktorá firma vás vyhľadá, našla niečo zaujímavé a hodnotné," hovorí.
V prípade Jenkins táto odvážna stratégia zafungovala - spolu s trochou šťastia.
"Stalo sa tak, že (agentúra) v tom čase uvažovala aj o rozšírení kreatívnych a marketingových služieb - ich hlavným zameraním boli webové stránky - a to je moja odbornosť," hovorí Jenkins.
"Možno by som nebola taká odvážna vo väčšej, korporátnej firme, kde nemám žiadne spojenie ani kontext."
Z pohľadu rekrutéra Jenkins pristupovala k veci správne. Nichols vysvetľuje, že vo väčšine prípadov kontaktovanie potenciálnych zamestnávateľov alebo rekrutérov správnym spôsobom nemôže ublížiť.
"Ak hľadám samostatného pracovníka, existuje veľa dobrých signálov, ktoré prichádzajú od tých, ktorí prejavia iniciatívu," hovorí.
"Ak ste inteligentný rekrutér, budujete si siete, takže máte k dispozícii dobrých kandidátov, na ktorých môžete volať, keď sa otvoria príležitosti. Takže aj keď nemám zrovna niečo, čo by zodpovedalo konkrétnym zručnostiam určitého kandidáta, určite s ním budem viesť konverzáciu."
Keďže neisté ekonomické podmienky ďalej ovplyvňujú pracovný trh, obchádzanie konvenčných portálov môže byť najlepším spôsobom, ako na seba upozorniť. Či už uchádzači rozširujú svoje profily na LinkedIn alebo sa snažia dostať do správ rekrutéra, myslieť mimo prihlášky môže priniesť výhody.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies