BRATISLAVA - Čoraz viac Slovákov platí v obchodoch za nakúpený tovar mobilmi a tento trend neustále narastá. Kým ešte pred troma rokmi tvorili úhrady prostredníctvom mobilných telefónov len 5 percent z celkového objemu platieb pri termináloch v predajniach, v súčasnej dobe je to už viac ako 20 percent. Ide až o štvornásobný nárast. Ako ďalej vyplýva z údajov spoločnosti Home Credit, trend digitalizácie badať aj v celkovom počte nárastu virtuálnych platobných kariet. Tie ľudia využívajú čoraz viac, hoci vlastnia aj klasické debetné či kreditné karty.
Pohodlná platba smartfónom bez toho, aby bolo
nutné vyťahovať z peňaženky plastovú platobnú kartu, je
stále populárnejším spôsobom platenia pri pokladniach. NFC
platby, teda bezkontaktné platby mobilom, prebiehajú veľmi
jednoducho, pričom si stačí v obchode telefón odomknúť
napríklad pomocou odtlačku prsta, priložiť ho k terminálu
a platba je čochvíľa zrealizovaná. Ako ukázali dáta
spoločnosti Home Credit, ešte pred troma rokmi tvorili platby
mobilmi len 5 percent z celkového objemu úhrad pri termináloch
v obchodoch, na konci minulého roku to už bolo 21 percent.
Keď sa pozrieme na to, čo zákazníci za
uplynulý rok najčastejšie kupovali v kamenných obchodoch na
splátky, tak na prvom mieste to boli s veľkým náskokom mobilné
telefóny a príslušenstvo k nim (takmer 60 %), potom práčky
a umývačky (12 %) a na treťom mieste televízory (11 %). V
prípade e-shopov bolo nákupné správanie sa klientov spoločnosti
Home Credit v podstate identické.
„Už dlhšie registrujeme čoraz väčší záujem o moderné technológie aj v oblasti
spotrebiteľského financovania. Samozrejme, patrí sem aj stále
populárnejšia platba smartfónmi, kde sme zaznamenali medziročný
nárast objemu transakcií mobilom až o 36 percent. Na druhej
strane badáme, že objem nákupov uhradených u obchodníkov
fyzickou kartou klesol medziročne o štvrtinu,“ približuje najnovšie trendy spotrebiteľského správania sa Marek Tomčík,
riaditeľ divízie obchodu zo spoločnosti Home Credit.
Trend digitalizácie badať aj v prípade, medzi
Slovákmi, stále viac využívaných virtuálnych platobných
kariet. Zatiaľ čo ešte v prvej polovici roku 2021 tvorili
virtuálne platobné karty len nepatrné množstvo, oproti fyzickým
platobným kartám, z celkového počtu vydaných platobných
kariet, teraz už je situácia úplne iná. V súčasnej dobe je
tu podľa údajov spoločnosti Home Credit pomer 17 percent
virtuálnych a 83 percent fyzických platobných kariet.
„Samozrejme, množstvo ľudí vlastní popri virtuálnych kartách aj plastové, no omnoho viac v bežnom
živote využívajú práve tie digitalizované a klasické
karty majú jednoducho uložené v peňaženkách. Každopádne,
počty virtuálnych kariet z roka na rok rastú, čo sa aj
očakávalo. Z našich dát vyplýva, že vydaných virtuálnych
kariet medziročne pribudlo až o 143 percent,“ hovorí Marek Tomčík a dodáva: „Na zvýšený záujem ľudí o platenie mobilnými zariadeniami
reagujeme aj tak, že dve základné metody platieb - Google Pay a Apple Pay, budeme tento rok rozširovať
na hodinky s Garmin Pay a taktiež v rámci Xiaomi Pay“.
Virtuálna karta vložená do mobilnej peňaženky
sa dá využívať rovnako ako plastová, no je ešte bezpečnejšia,
keďže vďaka zabezpečenej aplikácii nemôže dôjsť k jej
odcudzeniu. Virtuálnu kartu vám napríklad nikto nemôže ukradnúť
s peňaženkou ako v prípade fyzickej karty.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies