BRATISLAVA - Na školách by bolo potrebné zaviesť klimaticko-ekologické vzdelávanie na všetkých úrovniach edukácie. Poukázal na to trojročný výskum. Na základe jeho výsledkov boli zhrnuté zmeny programov i metód vzdelávania s dôrazom na obsahové štandardy humanitne orientovaných predmetov. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR reagovalo, že vníma dôležitosť environmentálneho vzdelávania a do štátneho vzdelávacieho programu (ŠVP) začleňuje témy týkajúce sa klímy.
Výskumný projekt krajín vyšehradského priestoru s názvom Humanitné vzdelávanie V4 pre klímu mal za cieľ preskúmať, ako efektívne vzdelávať o vplyve človeka na klímu, vzťahu medzi človekom a Zemou a budovaní klimatického povedomia. "Váha výskumu realizovaného v projekte medzinárodným tímom zloženým z vysokoškolských pedagógov, učiteľov nižších stupňov škôl a expertov, rozsah dosahu a výsledky jednoznačne poukazujú na dôležitosť postulátov a nevyhnutnosť ich implementácie na všetkých etapách a stupňoch vzdelávania," zdôraznila Zuzana Obertová z Univerzity Komenského (UK) v Bratislave.
Výskum realizovalo Interdisciplinárne centrum výskumu v oblasti humanitného vzdelávania Sliezskej univerzity v Katoviciach spolu s partnermi z krajín V4 - z Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, UK v Bratislave, Univerzity Palackého v Olomouci a Celoštátnej poľskej školy v Maďarsku (Budapešť) od roku 2020 do roku 2023.
Rezort vedy, školstva a výskumu ďalej vysvetlil, že na stredných školách už existujú vzdelávacie programy týkajúce sa environmentálnej výchovy a klimatického vzdelávania, ktoré sú zapracované vo všetkých štátnych vzdelávacích programoch pre jednotlivé druhy stredných škôl. Dodali, že zapracovanie ďalších tém z oblasti klimatického vzdelávania, respektíve odporúčaní projektu by muselo byť predmetom odbornej diskusie. Možnosť vidia vo využití rozvojových projektov zameraných na podporu a rozvoj environmentálnej výchovy.
Čo sa týka vzdelávania učiteľov, Národný inštitút vzdelávania a mládeže realizuje program inovačného vzdelávania pre pedagogických zamestnancov s názvom Environmentálna výchova v 21. storočí. Jeho súčasťou sú aj témy o klíme Zeme. "Obsahom programu vzdelávania je prepojenie obsahov rôznych učebných predmetov, dôraz na praktickosť, možnosti zvyšovania záujmu detí a žiakov o okolie, ich výchovu smerom k poznaniu, správaniu sa a konaniu v súlade s trendmi trvalo udržateľného rozvoja," dodali z ministerstva.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies