S cieľom zabrániť meškaniam, zvýšiť spoľahlivosť a zabezpečiť modálny prechod na železničnú dopravu Európsky parlament hlasoval za modernizáciu koordinácie železničných kapacít na úroveň EÚ.
V utorok 12. marca poslanci Európskeho parlamentu prijali stanovisko k novým pravidlám, ktoré stanovujú podmienky plánovania a prideľovania kapacity železničnej infraštruktúry v EÚ. Cieľom je umožniť optimálnejšie využívanie železničných tratí, zvýšiť presnosť a spoľahlivosť, a tým tiež pomôcť znížiť emisie súvisiace s dopravou.
Poslanci EP podporujú rozdelenie plánovania kapacity železničnej infraštruktúry do troch etáp: strategické plánovanie (každých päť rokov), plánovanie (ročne) a adaptácia. Navrhujú tiež vytvoriť európsku železničnú platformu pozostávajúcu zo železničných podnikov, ktorá by priniesla názory prevádzkovateľov, prístavov alebo vlastníkov služieb týkajúcich sa železničnej dopravy na plánovanie a distribúciu kapacít.
Podľa návrhu pravidiel bude mať Európska sieť manažérov infraštruktúry (ENIM) viac právomocí na koordináciu cezhraničnej kapacity a dopravy, keďže v súčasnosti nekoordinované údržbárske práce a nedostatočná spolupráca medzi rôznymi manažérmi infraštruktúry vedú k preťaženiu a zdržaniam na hraniciach.
Poslanci podporili povinnosť manažérov infraštruktúry monitorovať a porovnávať výkonnosť železničnej infraštruktúry a dopravných služieb, ale aj konzultovať s národnými regulačnými orgánmi a Komisiou s cieľom zabezpečiť, aby ich výkonnostné ciele boli v súlade s cieľmi EÚ, vrátane modálneho prechodu na železničnú dopravu.
Automatizácia a digitálne nástroje by mohli urýchliť a zefektívniť riadenie dopravy a znížiť byrokraciu, uvádza sa v návrhu pravidiel. Poslanci preto chcú, aby sa od polovice roka 2025 do konca roka 2030 zaviedli rôzne digitálne nástroje, ako napríklad zobrazenie plánov kapacít alebo digitálne hlásenie incidentov. Európska železničná agentúra bude koordinovať tieto úlohy.
Poslanci sú znepokojení tým, že v rokoch 1990 až 2021 sa železničná sieť EÚ zmenšila o viac ako 12 000 km, čo bráni cieľu EÚ prejsť na železničnú dopravu. Chcú zaviazať krajiny EÚ, aby zabránili degradácii železničnej infraštruktúry a zabezpečili primerané, stabilné a včasné financovanie. Vlády EÚ a manažéri infraštruktúry by mali podpísať aspoň päťročné investičné dohody, ktoré pomôžu udržiavať, obnovovať a rozvíjať železničnú infraštruktúru.
Spravodajkyňa EP Tilly Metz (Verts, LU) uviedla: "Ak chceme dekarbonizovať európske odvetvie dopravy, o prechode na železničnú dopravu nemožno vyjednávať. Nové pravidlá uľahčia tento prechod a zabezpečia optimálnejšie využívanie železničných tratí."
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies