BRATISLAVA - Môže ísť o kontrolu okien alebo kotla, ale tiež môže dôjsť k situácii, že príde "dobrodinec s výhodnou ponukou". V skutočnosti to však spravidla nie je ani dobrodinec, pretože to robí len pre svoje dobro. Ponuka nie je výhodná, pretože spotrebiteľ zaplatí omnoho viac ako za iný porovnateľný produkt.
V minulosti bol takzvaný podomový predaj obrovským problémom, cielil predovšetkým na zraniteľných spotrebiteľov, najmä na seniorov. Vďaka medializácii a úprave legislatívy sa tento problém podarilo obmedziť, nie však úplne odstrániť.
Návštevy s "výhodnými" ponukami na rôzne produkty či dodávky energií nie sú také časté ako predtým, avšak stále je potrebné mať sa na pozore a neznáme osoby domov ideálne vôbec nepúšťať. Okrem "bežných" rizík, keď môžu byť spotrebitelia okradnutí, im pritom hrozí aj podpísanie nevýhodných zmlúv.
Domov je miesto, kde by sa mal každý cítiť bezpečne. Je preto dôležité si vyberať, koho si domov pozvať, prípadne komu otvoriť, aj keď nebol pozvaný. Ak sa za dverami objaví nepozvaný (a neznámy) hosť, je dobré si overiť, kto to vlastne je a potom zvážiť, či ho domov vôbec vpustiť.
Môže ísť o kontrolu okien alebo kotla, ale tiež môže dôjsť k situácii, že príde "dobrodinec s výhodnou ponukou". V skutočnosti to však spravidla nie je ani dobrodinec, pretože to robí len pre svoje dobro. Ponuka nie je výhodná, pretože spotrebiteľ zaplatí omnoho viac ako za iný porovnateľný produkt.
"Pokiaľ nebola návšteva vopred ohlásená, je lepšie cudzie osoby domov vôbec nevpúšťať, prípadne aspoň kontrolovať, čo všetko u vás robia," upozorňuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest.
"Ak niekto prichádza s ponukou výhodného nákupu, je lepšie si ponuku vopred overiť na internete a porovnať s konkurenciou, v prípade trvajúceho záujmu si potom dohovoriť stretnutie. Nie je tiež vhodné ihneď podpísať akékoľvek dokumenty," dodáva Hekšová.
Uzavretie takejto zmluvy síce spotrebiteľa zaväzuje, napriek tomu nie je situácia úplne beznádejná. Dôležité je prípadný problém bezodkladne riešiť.
"Spotrebitelia majú okrem iného možnosť odstúpiť od zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho do 14 dní od prevzatia tovaru alebo od uzavretia zmluvy o poskytnutí služby. Ak však bola zmluva uzatvorená pri nevyžiadanej návšteve alebo v súvislosti s ňou, alebo na predajnej akcii alebo v súvislosti s ňou, spotrebitelia majú právo odstúpiť od zmluvy do 30 dní odo dňa uzatvorenia zmluvy. Ak si však predávajúci nesplnil svoju informačnú povinnosť a neinformoval spotrebiteľa o práve na odstúpenie od zmluvy, lehota na odstúpenie sa predlžuje až o 12 mesiacov," radí Eduarda Hekšová.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies