BRATISLAVA – Včerajšia vážna dopravná nehoda, ktorá sa odohrala pri Zlatých Moravciach bola podľa vyjadrenia ministerky vnútra Denisy Sakovej jedna z najvážnejších v histórii Slovenskej republiky. Našu krajinu však za posledných 25 rokov postihlo už mnoho nešťastí.
Pri premiestňovaní sa z miesto na miesto musíme rátať s tým, že sa môže niečo stať. Najhoršie na tom je, že dopredu to ovplyvniť nevieme. Medzi smrťou a zachránením celej situácie častokrát rozhodujú sekundy. Pri mnohých prípadoch dopravných či leteckých nehôd nie je dokonca na vine ľudský faktor, ale skôr technická kvalita vozidla.
Od vzniku Slovenskej republiky sa na našom území stalo hneď niekoľko tragédii, ktoré otriasli celou krajinou. My vám dávame do pozornosti tie najväčšie.
Tragédia v košickej VSŽ (27. október 1995)
Z doteraz neznámych príčin tu došlo k výbuchu potrubia, z ktorého začal následne unikať do ovzdušia vysokopecný plyn. Incident sa odohral 27. októbra o 9:10 hod. Vo večerných hodinách došlo v ovzduší k inverzii a pravdepodobne v dôsledku nej došlo k nekontrolovanému pohybu unikajúceho plynu v prízemných vrstvách. Napriek okamžite prijatým opatreniam a evakuácii pracovníkov z postihnutých miest, sa všetkým uniknúť nepodarilo. Následky tejto udalosti boli mimoriadne vážne - na otravu kysličníkom uhoľnatým 13 ľudí zomrelo a 244 postihnutých bolo ošetrených.
Dopravná nehoda autobusu v okrese Gelnica (3. august 2003)
V roku 2003 sa stala na slovenských cestách obdobná nehoda, ako tá zo včerajšieho dňa. Nad Úhornou v okrese Gelnica šofér autobusu nerešpektoval zákazovú značku vjazdu na Pačiansky kopec. Navyše zastavil v zákrute s nesprávne zaradeným prevodovým stupňom. Autobus však bol po technickej kontrole v poriadku. Zlá predvídavosť situácie vodiča spôsobila, že plne obsadené vozidlo sa na ceste, kde žiadne autá nepremávajú, prevrátilo. Nehoda si vyžiadala 11 obetí.
Pád lietadla so slovenskými vojakmi na palube (19. január 2006)
O tri neskôr z letiska v Prištine odštartovalo 15 minút po 17-tej hodine slovenské vojenské lietadlo AN-24 so slovenskými príslušníkmi kontingentu KFOR, ktoré nabralo smer Košice. Do cieľa sa však nikdy nedostalo. Maďarskí letoví dispečeri stratili radarový kontakt so strojom krátko po 19:30 hod. Za nepriaznivých meteorologických podmienok a z príčin zlyhania ľudského faktora narazilo lietadlo za tmy do zalesneného kopca počas pristávacieho manévra. Pri náraze zahynulo 41 vojakov a 1 civilný zamestnanec ministerstva obrany SR. Nehodu prežil 1 človek.
Dopravná nehoda slovenských turistov v Chorvátsku (7. september 2008)
K nehode, pri ktorej prišlo o život 14 ľudí a 19 sa zranilo, došlo na diaľnici medzi Splitom a Záhrebom pri meste Gospić. Autobus zišiel z cesty, zdemoloval zhruba 20 metrov zvodidiel a vrazil do betónového piliera. Cestujúci smerovali z Košíc do chorvátskeho prímorského mesta Vodice.
Havária vlaku a autobusu v Polomke (21. február 2009)
Pri zrážke vlaku s autobusom v okrese Brezno zahynulo 21. februára 2009 dvanásť ľudí. Na železničnom priecestí v Polomke narazil osobný vlak na trati Červená Skala – Banská Bystrica do ľavej strednej časti autobusu, pričom došlo k jeho prevráteniu na pravú stranu a k vykoľajeniu motorového vozňa. Autobus bol takto tlačený 26 metrov až do zastavenia vlaku. Na mieste tragédie odhalili 30. októbra 2009 pamätník obetiam nehody. Takmer o mesiac neskôr na tunajšom železničnom priecestí sprevádzkovali nové signalizačné zariadenie.
Výbuch v bani Handlová (10. august 2009)
Táto udalosť sa považuje za najväčšiu tragédiu v dejinách slovenského baníctva. Tragédia sa začala vypuknutím požiaru vo východnej šachte v hĺbke 330 metrov. Dispečer následne poslal k miestu baníkov, no tým sa požiar nepodarilo uhasiť. Ani následná podpora pri hasení požiaru už nedokázala nešťastiu zabrániť. Následky boli tragické. Dvadsať mŕtvych (z toho 11 banských záchranárov a 9 baníkov), deväť zranených.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies