Víkendové preteky na okruhu Yas Marina v Abú Dhabí boli poslednými v roku 2019. Preto je teraz načase zosumarizovať celú sezónu z pohľadu troch top tímov Mercedesu, Ferrari a Red Bullu.
Keď sa prenesieme na úplný začiatok ročníka 2019 a prvú VC Austrálie, ktorú vyhral suverénne Valteri Bottas, už vtedy sa začali šíriť informácie o tom, či Fín nezosadí svojho kolegu Hamiltona z trónu šampióna F1. Potom však prišli preteky v Bahrajne, na ktoré by Ferrari čím skôr zabudlo. Charles Leclerc zasadol do monopostu od tejto sezóny a práve v Bahrajne sa mohol tešiť zo svojho prvého víťazstva v F1. Ku koncu závodu mu však odišiel motor a víťazstvo, alebo presnejšie povedané double, venovalo Ferrari Mercedesu.
Kríza talianskej Scuderie akoby sa v tejto sezóne nechcela zastaviť. Ferrari malo možno opäť raz najrýchlejšie a najlepšie auto, avšak zlé strategické rozhodnutia a poruchy systému postupom času dláždili cestu Mercedesu. Ten v tejto sezóne dokázal zaznamenať double (1. a 2. miesto v pretekoch) v prvých piatich podujatiach sezóny.
Až v uliciach Monte Carla sa podarilo vtesnať Vettelovi na druhé miesto a rozdeliť tak konečne dovtedy absolútne dominujúce "strieborné šípy". Prišla kontroverzná Kanada, ktorá sa riešila ešte niekoľko dní po závode. Išlo tu o to, že na prvé miesto Sebastiana Vettela vo Ferrari útočil Lewis Hamilton.
Ako ste však mohli vidieť, Vettel v druhej šikane okruhu spravil chybu, vyšiel z trate a čo je najdôležitejšie, nespomalil, a svojím výjazdom takmer ohrozil bezpečnosť seba aj súpera, ktorého natlačil na múr. Hamilton teda preteky v Kanade vyhral, no povestná bola najmä Vettelova výmena tabulí, ktoré zobrazovali poradie prvých troch monopostov.
Keď sme už pri Vettelovi, tomu sa za celú sezónu podarilo vyhrať len v Singapure, zatiaľ čo jeho nový kolega Leclerc bol na európskych okruhoch takmer na nezastavenie. Do povedomia sa už síce dostal v Bahrajne, ale vieme ako ten závod nakoniec dopadol. Teda v Európe to všetko začalo v Rakúsku, kde Leclerc získal svoje druhé pole position v kariére. Preteky Ferrari ale opäť nevyšli. Z víťazstva sa prvýkrát v sezóne tešil Red Bull, konkrétne Max Verstappen. Po spackanom štarte to bol však najväčší comeback v závode počas celej sezóny.
Po Veľkej Británii, ktorú ovládol suverénne Hamilton však prišlo Belgicko a Taliansko, kde dominovalo Ferrari. Zdá sa to až neuveriteľné, no prvé víťazstvo pre Ferrari v sezóne 2019 prišlo až v 13. pretekoch sezóny. Leclerc pridal v Taliansku druhé víťazstvo v rade, a keď vyhral už v spomínanom Singapure Vettel, mnohí si mysleli, že Ferrari sa vracia na výslnie.
Pravdou však bolo, že Vettelovo víťazstvo bolo pre Ferrari posledným v sezóne. Stajňa navyše akoby zaklincovala v predposledných pretekoch sezóny na okruhu Interlagos v Brazílii celú neúspešnú sezónu. Na druhej rovinke si spolujazdci nenechali miesto a dopadlo to odstúpením oboch monopostov talianskej Scuderrie. Nemôžeme si pomôcť, ale prípad Vettel – Leclerc sa podobal vo viacerých prípadoch na ten z roku 2007 Alonso – Hamilton v McLarene. Pre Ferrari to síce neskončilo až takou katastrofou (McLaren prišiel o všetky body, Alonso sa po sezóne porúčal), ale napätie v paddocku "červených" by sa tohto roku dalo miestami aj krájať.
Ešte aj Red Bull, ktorý sa počas celej sezóny javil tak, že mu bude patriť tretia priečka a na dva silnejšie tímy jednoducho výkonnostne mať nebude, bol na tom lepšie. 3 víťazstvá Verstappena a radikálna výmena Gaslyho za Albona z dcérskej stajne Toro Rosso sa ukázali ako pozitíva. Veď napokon premietlo sa to aj do výsledkovej listiny jazdcov.
Po pilotoch Mercedesu obsadil celkové tretie miesto Max verstappen pred oboma jazdcami Ferrari. Štvornásobný majster sveta Sebastian Vettel skončil "len" piaty, no bohvie ako by dopadol, keby Albon jazdil v Red Bulle od začiatku sezóny. Ferrari získalo dokopy 540 bodov, zatiaľ čo Red Bull 417. Aj táto štatistika veľa vypovedá o tom, že v Maranelle sa musia veľmi zamyslieť nad tým, kto bude vlastne jednotka a následne znášať aj reakcie tohto rozhodnutia. Prezradiť môžeme snáď len toľko, že od sezóny 2021 by do monopostu Ferrari by mohol za určitých okolností nastúpiť aj Lewis Hamilton.
Na záver vám ponúkame aj 10 najlepších predbiehacích manévrov sezóny 2019.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies