BRATISLAVA - Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) chce zvrátiť problém s nedostatkom rušňovodičov. Profesiu sa snaží zatraktívniť, a to aj formou zvýšenia miezd. Zároveň štartuje náborovú kampaň a rozbieha kurzy. Pomôcť vykryť prevádzku má aj zvýšený fond pracovného času. Na utorkovej tlačovej konferencii to uviedol predseda predstavenstva ZSSK Roman Koreň spolu s ministrom dopravy Andrejom Doležalom (nominant Sme rodina).
„Máme poddimenzovaný stav najmä v profesii rušňovodič, a to okolo 170 zamestnancov, ktorí nám teraz reálne chýbajú,“ priblížil Koreň s tým, že chýbajúce kapacity sa snažia napĺňať najmä nadčasovou prácou. Najviac rušňovodičov podľa jeho slov chýba v regióne Bratislavy či Nových Zámkov. Skonštatoval, že počty odrieknutých vlakov postupne klesajú, problém zatiaľ bude pretrvávať pri vlakoch na Triblavinu.
Podotkol, že pandémia negatívne ovplyvnila najmä prípravu nových rušňovodičov, pričom spoločnosť nevyškolila už viac ako rok žiadneho nového rušňovodiča. Momentálne sú podľa neho kurzy veľmi dobre rozbehnuté, je tam približne 130 kandidátov. Predpokladá, že viac ako 100 by malo nastúpiť do konca tohto roka medzi kolegov. Rozbiehajú aj iné kurzy na ďalších 170 kandidátov.
Prečítajte si tiež: Za rok 2021 sa na mýte vybralo 230,56 milióna eur
Koreň poznamenal, že pomôcť by mala aj úprava fondu pracovného času, ktorý zvýšili na 36 hodín, čo sa však v praxi prejaví až vo februári. Došlo aj k zvýšeniu mzdy. „Sumárne takto o rok budú mať naši rušňovodiči mzdu zvýšenú o 260 eur, samozrejme, za vyšší pracovný výkon,“ doplnil. Uvažujú aj nad možnosťami vernostných príplatkov.
ZSSK vyhlasuje tento týždeň náborovú kampaň, kde hľadajú „hotových“ rušňovodičov. Koreň priblížil, že náborový príspevok je zvýšený, ponúkajú aj príspevok pre rušňovodičov, ktorí prídu zo vzdialenosti viac ako 150 kilometrov. Aj pre súčasných zamestnancov ZSSK ponúka príspevok, ak nájdu ďalšieho kandidáta, ktorý podpíše zmluvu so spoločnosťou.
Zvýšenie miezd v rámci efektivizácie pracovného času si podľa šéfa ZSSK vyžiadalo navyše výdavky zo štátneho rozpočtu vo výške päť miliónov eur. „Nie sú to priame náklady štátneho rozpočtu, sú to výdavky, ktoré sme internou úsporou iných nákladov v rámci firmy v roku 2021 našli ako rezervy, čiže nezaťažujeme priamo štátny rozpočet zvýšením miezd,“ dodal.
Nielen stav vlakového personálu je však dôvodom, prečo odriekajú vlaky. Koreň skonštatoval, že spoločnosť trpí aj stavom hnacích koľajových vozidiel, pričom veľa omeškaní je u dodávateľov a subdodávateľov. „Na Triblavine sa nám stáva, že pokiaľ nám čo i len jedno vozidlo na turnuse chýba, tak odrieknete desať vlakov,“ podotkol.
Minister dopravy pripomenul, že na dostupnosť vlakov vplýva viacero faktorov vrátane nehodových či mimoriadnych udalostí a poveternostných vplyvov. V ideálnom stave podľa jeho slov nie je ani železničná infraštruktúra, ktorú chce rezort skvalitňovať. „Ale bude trvať desiatky rokov, kým dobudujeme infraštruktúru tak, aby s ňou bol dopravca spokojný a nemal na nej meškania,“ upozornil.
Možno vás zaujme: Lietadlo zo Senice sa môže dostať do Guinnessovej knihy rekordov
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies