BRATISLAVA - Slovensko skončilo na predposlednom mieste v rebríčku OECD v porovnaní ročného platu učiteľa základnej alebo strednej školy s 15-ročnou praxou. Za nami je už len Estónsko, upozorňuje Iniciatíva Učiteľ 2020.
"Oveľa vyššiu výpovednú hodnotu má porovnanie platu učiteľa s platmi ostatných vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov v krajine. Bohužiaľ, v tomto rebríčku Slovensko aj tento rok obhájilo posledné miesto. Učiteľ strednej školy zarába len 44 percent príjmu iných vysokoškolsky vzdelaných zamestnancov, pričom priemer OECD je 89 percent," uviedla spoluzakladateľka iniciatívy Učiteľ 2020 Lucia Kleštincová.
Analýza OECD podľa iniciatívy zároveň potvrdzuje, že Slovensko financuje menšie triedy štedrejšie než je priemer ostatných krajín. V roku 2011 mala priemerná trieda na slovenskej základnej škole 17,5 žiaka, zatiaľ čo priemer OECD bol 21,2. Hľadanie úspor vnútri systému preto iniciatíva považuje za rovnako dôležitú súčasť riešení smerujúcich k vyššiemu ohodnoteniu kvalitných učiteľov.
Iniciatíva Učiteľ 2020 požaduje každoročné navyšovanie platov učiteľov o 10 percent až do roku 2020 na priemer 75 percent platov ostatných vysokoškolských profesií, aby sme sa odrazili z dna rebríčka krajín OECD. Hlavným klientom v školstve je podľa nich dieťa a sú presvedčení, že len lepšie zaplatení učitelia budú schopní poskytnúť našim deťom kvalitnejšie vzdelanie. "Od ministra školstva žiadame, aby sa zaviazal túto pripomienku akceptovať ako zásadnú pre potrebnú zmenu v kvalite vzdelávania na Slovensku," uvádza Iniciatíva Učiteľ 2020.
Zároveň pripomínajú júnové masové protesty v Brazílii, počas ktorých Brazílčania demonštrovali proti enormným výdavkom vlády na športové podujatia a žiadali o ich presmerovanie do zdravotníctva, školstva a vyvodenie dôsledkov za korupčné kauzy. Prezidentka krajiny napokon pod tlakom prisľúbila zdroje do verejného sektora, reformy i potrestanie korupcie prísnejšími sankciami.
"Aj na Slovensku sme svedkami situácie, že vláda prejavuje podporu skôr budovaniu nákladných športovísk či organizácii vysokorozpočtových športových podujatí než systematickému riešeniu neatraktívnosti učiteľskej profesie pre najkvalitnejších študentov," uvádzajú v stanovisku. Preto očakávajú oznámenie jasného plánu a konkrétnych finančných a časových horizontov, ktorými minister školstva potvrdí zdroje a plán na realizáciu opatrení navrhnutých v jeho správe o stave školstva. Členovia a podporovatelia iniciatívy ho k tomu vyzvali aj pripomienkami k správe, ktoré zaslali v júni.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies