Výkonnosť nákupných centier na Slovensku rastie, ich tržby sa v 1. kvartáli zvýšili medziročne o 17 %. Ukončená bola dostavba viacerých menších retailových parkov v regiónoch, ale aj väčších projektov. Najočakávanejším je Eurovea II s rozlohou 25 000 m2 predajnej plochy.
Rovnako ako iné segmenty podnikania, aj maloobchodný sektor si prešiel ťažkým obdobím, ktoré podčiarkovala nielen pandémia koronavírusu, ale aj energetická kríza či geopolitická situácia. Jeho výkonnosť však rástla už v závere roku 2022 a rovnako tomu bolo aj v prvom štvrťroku 2023. Medziročne sme tak zaznamenali až 17 % nárast tržieb voči začiatku roka 2022, kedy sme ešte pociťovali doznievajúce vplyvy pandémie. Čo sa týka počtu návštevníkov, ten medziročne vzrástol dokonca až o 19 %. Vyplýva to z najnovších kvartálnych meraní globálnej realitno-poradenskej spoločnosti CBRE.
Podľa Štatistického úradu Slovenskej republiky však celkový februárový obrat v maloobchode na Slovensku zaznamenal pokles, a to na úrovni 2,5 %. Dôvodom tohto poklesu bol nižší obrat veľkých hypermarketov a supermarketov, ale aj špecializovaných obchodov s potrebami pre domácnosť a nábytkom. Hlbšiemu poklesu však podľa odborníkov zabránil rast obratu čerpacích staníc či predajní s výpočtovou a komunikačnou technikou. Oxford Economics očakáva, že maloobchodné výdavky sa v roku 2023 medziročne mierne zvýšia o 0,1 %. Výraznejší rast predikuje na rok 2024, kde sú prognózy v rámci medziročného porovnania vyššie o 4,5 %.
Pozitívne sú aj predikcie týkajúce sa inflácie. Ešte začiatkom tohto roka totiž bola na úrovni viac ako 15 %, pričom v marci klesla na 14,8 %. CBRE odborníci očakávajú, že mierny pokles inflácie zaznamenáme aj v druhom kvartáli.
„V prvom kvartáli tohto roku sa v slovenských regiónoch ukončila dostavba viacerých menších retail parkov. Najočakávanejším projektom je však tento rok jednoznačne bratislavská Eurovea II, ktorá zákazníkom prináša až 25 000 m2 novej maloobchodnej plochy. Hlavným nájomcom je pritom pilotná prevádzka známej írskej značky Primark na Slovensku, ktorá svoje brány otvorí už v máji,“ uvádza Tomáš Lörincz, riaditeľ oddelenia prenájmu obchodných priestorov v CBRE Slovensko.
Dodáva tiež, že svoje priestory rozširuje aj ďalšie známe bratislavské obchodné centrum, konkrétne Aupark v Petržalke. Zväčšiť by sa malo o 10 000 m2. V rámci regiónov Slovenska zase podľa neho dominuje výstavba retailových parkov. „Tie prinášajú známe značky bližšie k spotrebiteľovi a sú u zákazníkov stále obľúbené z dôvodu praktickosti nakupovania či veľkého množstva voľných parkovacích miest,“ dodáva Lörincz.
Výška nájomného sa v 1. kvartáli 2023 zvýšila o približne 5 %, a to nielen v prípade nákupných centier, ale aj retail parkov. Najväčší vplyv na tento rast však mala indexácia vyplývajúca z nájomných zmlúv.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies