Vicki Shotbolt, bojovníčka za digitálne práva detí, zažalovala prostredníctvom advokátskej kancelárie Milberg London spoločnosť Valve, ktorá stojí za službou Steam, a obvinila ju, že predražuje poplatky 14 miliónom hráčov počítačových hier a zneužíva svoje dominantné postavenie na britskom trhu. Preto ju zažalovala o 656 miliónov libier, čo zodpovedá viac ako 19 miliardám korún.
Podľa žalobcov spoločnosti, ktoré sú takými významnými hráčmi na danom trhu, jednoducho nemôžu od zákazníkov vyťahovať toľko peňazí tým, že si budú účtovať nekonkurenčné ceny. Nemôžu tiež stanoviť nespravodlivé podmienky, ktoré by mohli odstrašiť potenciálnych konkurentov, a podľa obžaloby presne to Valve urobilo na trhu s PC hrami, pričom cenu zaplatili britskí spotrebitelia.
Žaloba obsahuje tri hlavné obvinenia: po prvé, že spoločnosť Valve svojím konaním bránila vývojárom ponúkať svoje hry lacnejšie na iných platformách. Po druhé, všetok prídavný obsah pre hry zakúpené v službe Steam musí byť zakúpený aj prostredníctvom služby Steam, čo je prax známa ako viazaný predaj. A nakoniec, že podiel, ktorý si spoločnosť Valve berie zo všetkého predaja prostredníctvom služby Steam, má za následok nadmerné ceny hier.
Vzhľadom na to, že ide o kolektívnu žalobu, zastupuje Shotbolt zhruba 14 miliónov britských užívateľov služby Steam, ktorí boli spoločnosťou Valve údajne poškodení, ale vzhľadom na to, že prípad bude ešte prejednávať hlavný britský súd, nie je jasné, aký veľký bolehlav to môže Gabe Newellovi a jeho tímu spôsobiť. S tým súvisí, že Milberg London už podal podobnú žalobu na spoločnosť Sony kvôli cenám v obchode PlayStation Store v roku 2022, ktorá dostala vo Veľkej Británii zelenú vlani na jeseň, takže možno predpokladať, že táto kauza ešte nie je na konci.
V minulosti už došlo k veľmi podobným právnym kauzám, kedy bol Steam nútený zaplatiť miliónové pokuty, a dokonca aj samotný Newell bol v minulom roku vypočutý v prípade týkajúcom sa hospodárskej súťaže. A dlhodobo boľavým miestom v hernom priemysle je fakt, že platforma Valve si z predaja berie 30% podiel, čo je obzvlášť problematické, keď stále populárnejší Epic Games Store, a dokonca aj vlastný obchod Microsoftu, si berie len 12% podiel.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies