Slovensko má bránu do Európy v Čiernej nad Tisou vo Východoslovenských prekladiskách, ktoré sa dlhodobo pohybovali na hranici udržateľnosti bez možnosti konkurencieschopnosti voči susedným štátom ako Maďarsko alebo Poľsko.
Počas predchádzajúceho týždňa sa udiali dve prevratné udalosti, ktoré umožnia prekladisku v Čiernej nad Tisou dostať sa na vrchol a stať sa konkurencieschopným hráčom. Terminál Dobrá je pripravený na prekládku tovarov zo širokorozchodnej trate z Číny. V súčasnosti je však kapacita terminálu využívaná len na zhruba 1,5 percenta. Preprava po trase cez Bielorusko do Poľska vychádza podľa prepravcov lacnejšie ako cez Ukrajinu na Slovensko.
„Veľkou príležitosťou sú vlaky z Číny, takzvaná Hodvábna cesta, ktorá zatiaľ nesmeruje cez Slovensko. Ten počet vlakov narástol za minulý rok o viac ako 50 percent, je ich 13 000 a cez Slovensko ich prejde len pár desiatok, čiže úlohou slovenskej vlády je dostať na tento terminál, na prekladisko v Dobrej, čo najviac vlakov, ktoré stoja pred poľskými Malaszewiczami, aby na nich zarobili aj slovenské spoločnosti, aj Železnice Slovenskej republiky,“ konštatoval Kmeť.
Štátny tajomník Jaroslav Kmeť za cieľ do budúcnosti označil vybavenie tisíc vlakov ročne v Dobrej s tým, že maximálna kapacita terminálu je deväť vlakov denne. Spoločne s ním sa prišli pozrieť na terminál aj veľvyslanci Číny a Ukrajiny v SR. Aj podľa čínskeho veľvyslanca Sun Li-ťie má terminál v Dobrej obrovskú perspektívu ďalšieho rozvoja.
„Pokiaľ ide o čínsku stranu, tá vyvinie maximálne úsilie, aby motivovala čínske spoločnosti, aby sa vybrali slovenskou cestou cez Dobrú. Budeme sa snažiť tento problém riešiť vo všetkých jeho líniách,“ povedal čínsky veľvyslanec.
Do Východoslovenských prekladísk kontajnerov by sa mohol vrátiť život vďaka krokom spusteným na Ministerstve dopravy. Kľúčové kroky vykonáva rovnako vedenie ZSSK CARGO na čele s Romanom Gonom, ktorý dokončuje efektivizáciu na prekladisku sypkých materiálov ako sú železná ruda a uhlie. Tieto kroky vykonáva v rámci svojej dcérskej spoločnosti.Tam sa realizovali obrovské investície do automatizovaných výklopníkov, ktoré sú špičkovou svetovou technológiou, čo predstavuje opustenie prekládky železnej rudy pomocou bagrov. Technológia výklopníkov je 3x lacnejšia a nepomerne rýchlejšia. Vďaka týmto krokom sa z Východoslovenských prekladísk v Čiernej nad Tisou stáva prekladisko 21. storočia. Slovensko má tak možnosť otvoriť svoju bránu do Európy a dohnať medzinárodnú konkurenciu
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies