Sulík: Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá v doprave

NETKY.SK • 1 Jún 2017, 15:55 • 2 min
Sulík: Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá v doprave

BRUSEL – Západoeurópske štáty chcú zneužiť pravidlá o vyslaných pracovníkoch v doprave na ochranu vlastných trhov, uviedol pre TASR europoslanec Richard Sulík. Európska komisia (EK) pre túto oblasť v stredu (31.5.) navrhla jednotné európske pravidlá, ktoré majú garantovať vodičom pri práci v zahraničí vyšší plat a ďalšie sociálne výhody.

slovakia

left justify in out

EK navrhuje, aby pri medzinárodnej doprave boli vodiči, ktorí strávia aspoň tri dni na území iného členského štátu, považovaní za vyslaných pracovníkov. V tom prípade majú nárok na minimálnu mzdu v danom štáte. Tento systém v súčasnosti uplatňujú len niektoré členské štáty a EK chce, aby platil naprieč Úniou.

 

"Samotná minimálna mzda je v poriadku. Keď napríklad štáty ako Nemecko alebo Francúzsko trvajú na tom, že vodič kamiónu, ktorý jazdí po Nemecku, ale je zo Slovenska, má dostávať aspoň minimálnu mzdu nemeckú, s tým sa dá súhlasiť. Západné štáty ale tento inštitút, využívajú na to, aby sťažovali fungovanie našich dopravcov, preto, lebo súbežne s tým si navymýšľali niekoľko ďalších administratívnych prekážok," vyhlásil Sulík.

 

Prekáža mu napríklad zákaz prespávania v kabínach kamiónov, ktorý už uplatňuje Nemecko a objavil sa aj v návrhu EK. Rovnako kritizuje, že francúzske úrady vyžadujú od vodičov z iných štátov dokumenty vo francúzštine. "Tieto západoeurópske krajiny majú plné ústa rečí o tom, ako treba byť solidárny, ako dôležitý je spoločný trh, ako sú veľkí Európania, ale v tom momente, ako ide o ich záujmy, zrazu na to všetko zabudnú, zrazu si nekompromisne chránia svoje trhy," dodal Sulík.

 

V otázke odpočinku vodičov nákladných vozidiel a autobusov EK presadzuje nový systém povinného odpočinku. Vodiči by po šiestich dňoch práce mali odpočívať najmenej 45 hodín. Najviac dvakrát do mesiaca by mohli mať skrátený odpočinok na 24 hodín, ale zamestnávateľ im to musí neskôr kompenzovať. EK chce tiež zamestnávateľom uložiť povinnosť zohnať vodičom ubytovanie, aby nespali v kabínach.

 

Opatrenia, týkajúce sa vodičov pracujúcich v zahraničí, podrobil kritike europoslanec Ivan Štefanec. Návrh z dielne EK je podľa neho v rozpore s logikou spoločného európskeho trhu. "Jeho cieľom nie je zlepšiť situáciu kamionistov, ale oslabovať konkurenciu a vytlačiť aj slovenské prepravné spoločnosti z Nemecka. Výsledkom môže byť len prepúšťanie u nás, najmä u malých firiem, a prevzatie trhu veľkými nadnárodnými prepravnými firmami," vysvetlil.

 

Štefanec prisľúbil, že sa, podobne ako v minulosti, postaví proti opatreniam, ktoré poškodzujú slovenských podnikateľov v iných členských štátoch.

 

Návrh od EK privítal generálny riaditeľ prepravnej spoločnosti Bring Trucking, a.s., Martin Ľupták. Za veľký problém považuje skutočnosť, že časť európskych predpisov v doprave si ešte niektoré členské štáty upravujú po svojom, čím vzniká veľa nečakaných problémov. Vyslovil sa za jednotnú a zjednodušenú európsku legislatívu.

 

 



twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Jozef Botoš



Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies