CEMAMORINO - Vo švajčiarskom kantóne Ticino v piatok oficiálne otvorili 15,4 kilometra dlhý železničný tunel, ktorý prechádza pod horským priesmykom Monte Ceneri.
Ide o poslednú súčasť priameho železničného prepojenia medzi severnou Európou a Stredomorím cez Alpy, informuje tlačová agentúra Reuters.
Tunel za 3,6 miliardy švajčiarskych frankov, ktorého výstavba trvala desať rokov, nahradí strmú povrchovú železničnú trať. Jeho severný portál je situovaný v obci Camorino a južný pri obci Vezia neďaleko mesta Lugano.
Hoy se inaugura el Túnel de Base de Monte Ceneri y con el se finaliza la obra del nuevo enlace ferroviario a través de los Alpes (NRLA), la principal ruta norte-sur para transporte de carga de Europa. 🇨🇭 más que nunca en el ❤️de 🇪🇺! #Ceneri2020 @Renfe https://t.co/KzeAK0cTRj
— Embajador Hanspeter Mock (@embsuizaespana) September 4, 2020
Je súčasťou dopravného systému NRLA, ktorý je označovaný za švajčiarsky stavebný projekt storočia.
Spolu s 57,1 kilometra dlhým Gotthardským pätným tunelom - najdlhším železničným tunelom na svete otvoreným v roku 2016 - a 34,6 kilometra dlhým Lötschberským pätným tunelom dopĺňa Cenerský pätný tunel systém, ktorý umožňuje súvislú nákladnú dopravu z holandského Rotterdamu do talianskeho Janova pod alpským masívom.
MILANO-ZURIGO in 3 ore grazie al tunnel del Monte Ceneri - https://t.co/HLFuHWXCv7 pic.twitter.com/UWo8XJHZDg
— MilanoEvents.it (@Milano_Events) September 4, 2020
Švajčiarsko chce využiť tento tunel, ktorý bude uvedený do prevádzky 13. decembra, na presun väčšieho objemu nákladnej dopravy z kamiónov na železnicu, čím sa znížia emisie oxidu uhličitého a posilní sa ochrana životného prostredia v alpskej oblasti. Tunelom môže denne prechádzať zhruba 170 nákladných a 180 osobných vlakov.
Cenerský pätný tunel skráti cestovanie z talianskeho Milána do švajčiarskeho Zürichu zo štyroch na tri hodiny, pričom Švajčiarske federálne železnice (SBB) plánujú zaviesť aj priame spoje do Bologne a Janova.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies