Prečo nemať na elektromobile rovno aj solárne články, ktoré mu budú dodávať "šťavu"? Až doteraz to nebolo možné z technických dôvodov, ale svet a technológie sa rýchlo menia.
"Solárna strecha by sa konečne u áut mohla zmeniť z marketingového triku na niečo užitočné," komentoval novú technológiu Toyoty väčšinou skeptický Bertel Schmitt z The Drive.
"Za slnečných dní by veľa energie mohlo dávať autám Slnko, z čoho by najviac profitovali ľudia, ktorí nemajú vlastné garáže," dodal.
Testy ešte tento rok
Toyota tomuto konceptu veľmi verí a začne ho testovať ešte tento rok. Solárne panely pokrývajú u prototypu strechu, ale aj prednú a zadnú časť karosérie. Energia, ktorú prijímajú panely zo Slnka môže nabíjať batérie a tým predĺži dojazd vozidla.
Vznik konceptu bol možný len vďaka radikálnym vylepšeniam solárnych technológií - "bunka solárneho článku je hrubá len 0,03 milimetra, takže sa môže bez problémov prispôsobiť krivkám karosérie," uvádza web Interesting Engineering.
Podobne optimisticky vidí situáciu tiež odborný web TechCrunch, podľa ktorého je táto technológia zrejme použiteľná v praxi.
Tlačová správa Toyoty informuje, že prototyp auta je vybavený systémom, ktorý nabíja batériu, keď automobil ide, ale aj keď stojí zaparkovaný.
To môže výrazne napomôcť so zatiaľ najväčším problémom elektromobilov, ktorým je pre väčšinu užívateľov ich relatívne nízky dojazd.
Ďalších 56 kilometrov jazdy
"Predtým systém, ktorý využíval automobil Prius PHV (verzia so solárnymi panelmi predávaná len v Japonsku) umelo nabíjať batériu, len ak automobil stál. Ale s vylepšeniami už prototyp využíva systém, ktorý batériu nabíja aj za jazdy. A to podľa našich očakávaní výrazne zvýši dojazd aj efektivitu jazdy," uvádza Toyota.
Toyota begins testing of self-charging solar Prius https://t.co/gIKSzrNQa2 pic.twitter.com/fEWjhyHlgo
— Tor Valenza (@SolarFred) July 22, 2019
Na projekte spojili sily okrem Toyoty aj spoločnosť Sharp a japonský národný výskumný inštitút NEDO. Prvé testy na cestách v bežnej prevádzke by mali začať v najbližšej dobe.
Najdôležitejšie bude zistiť, aký vplyv majú na nabíjanie rôzne vplyvy vonkajšieho prostredia, ako je smog, oblačnosť alebo napríklad doba jazdy v tieni vysokých domov alebo rovno v tuneloch.
Doterajšie výsledky testov ale naznačujú, že solárne články sú extrémne účinné. Podľa The Drive majú články vyrobené Sharpom účinnosť 34 percent - teda výkon, o ktorom sa ešte pred pár rokmi nikomu ani nesnívalo.
Prvé testy napovedajú, že by nový systém mohol dodať autu vďaka nabíjaniu pri parkovaní dojazd ďalších asi 44 kilometrov a aj s dobíjaním pri jazde by to mohlo byť až 57 kilometrov.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies