Marcello Gandini, taliansky automobilový dizajnér, ktorý bol priekopníkom používania nožnicových dverí alias Scissors v luxusných športových vozidlách a nakreslil elegantné návrhy viacerých atraktívnych dizajnov pre výrobcov vrátane Lamborghini.
Gandini, ktorého návrhy rýchlych a zúrivých strojov ako Alfa Romeo Carabo, Lancia Stratos alebo Lamborghini Countach a Miura zdobili steny izieb miliónov tínedžerov, zomrel náhle v pondelok 11. marca v obci Rivoli v Turíne.
Gandini sa narodil v roku 1938 v Turíne a už v ranom veku prejavil vášeň pre inžinierstvo a dizajn. Svoj prvý koncept auta navrhol, keď mal len 20 rokov, a ako 27-ročný nastúpil do talianskej spoločnosti Gruppo Bertone, ktorá sa zaoberá priemyselným dizajnom.
Počas 14 rokov pôsobenia v spoločnosti Bertone sa stal riaditeľom pre štýl a podpísal sa pod viac ako 100 projektov, z ktorých mnohé sa dnes považujú za klasiku automobilového dizajnu.
Klinovité obrysy sa stali charakteristickým znakom jeho štýlu, rovnako ako experimentálne použitie nožnicových dverí, ktoré sa otvárali smerom nahor, a nie von, a ktoré ako prvý predstavil v koncepčnom vozidle Alfa Romeo 33 Carabo. To malo premiéru na parížskom autosalóne v roku 1968.
Jeho Lamborghini Miura z roku 1966 bolo prvým superautom s motorom umiestneným v strede zadnej časti za sedadlom vodiča, čím stanovil štandard, ktorý potom nasledovali aj ďalší výrobcovia pretekárskych vozidiel. Aj ďalší výrobcovia, ako napríklad BMW, Ferrari a Lancia, vyhľadali Bertoneho, aby sa inšpirovali Gandiniho tvorivou mysľou.
V jednom rozhovore povedal, že formu a funkciu nemožno nikdy oddeliť. "Je to možno jeden z najdôležitejších aspektov dizajnu a najzaujímavejšie formy vždy nasledujú funkciu," povedal.
V roku 1979 Gandini odišiel zo spoločnosti Bertone a založil si vlastnú spoločnosť so svojou manželkou Claudiou, ktorej názov Clama Srl vznikol z prvých písmen ich mien. Spočiatku spolupracovala výlučne s Renaultom, neskôr však Clama spolupracovala aj s automobilkami ako Maserati, Nissan, Toyota a Subaru. Gandini bol ako nezávislý dizajnér najatý aj na navrhovanie praktickejších a škatuľových automobilov pre sériovú výrobu, ako napríklad Volkswagen Polo prvej generácie, BMW radu 5, Citroën BX a Renault 5 druhej generácie.
Aj na sklonku života bol usilovný a v spolupráci s indickou automobilkou Tata vytvoril športové vozidlo TaMo Racemo, ktoré bolo predstavené na autosalóne v Ženeve v roku 2017. V januári mu udelil Polytechnický inštitút v Turíne Gandinimu čestný titul v oblasti strojárstva.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies