BRATISLAVA - Slovenskí žiaci dosiahli v medzinárodnej štúdii TIMSS 2023 lepšie výsledky ako priemer všetkých zapojených krajín, no zaostávajú za priemerom EÚ a OECD v matematike. Štúdia tiež potvrdila silný vplyv socioekonomického zázemia na výsledky žiakov.
V máji 2023 sa 162 slovenských základných škôl a takmer 5 000 žiakov štvrtých ročníkov zapojilo do medzinárodnej štúdie TIMSS, ktorá hodnotí vedomosti a zručnosti v matematike a prírodných vedách.
Výsledky slovenských žiakov boli lepšie ako priemer všetkých krajín zapojených do štúdie, avšak zaostávali za priemerom krajín OECD a EÚ v matematike. Štúdia tiež opätovne potvrdila, že socioekonomické zázemie má veľký vplyv na vzdelávacie výsledky žiakov.
Minister školstva Tomáš Drucker zdôraznil potrebu podpory detí z rôznych sociálno-ekonomických prostredí a zabezpečenia rovnakých šancí na kvalitné vzdelanie pre každého žiaka.
"Výsledky slovenských žiakov v matematike a prírodných vedách ukazujú, že stále máme čo doháňať v porovnaní s krajinami EÚ a OECD," uviedol Drucker.
TIMSS (Trendy v medzinárodnej štúdii matematiky a prírodných vied) sa uskutočňuje pod záštitou IEA (Medzinárodná asociácia pre hodnotenie výsledkov vzdelávania). V školskom roku 2022/2023 sa konal už ôsmy cyklus tejto štúdie, do ktorej sa zapojilo viac ako 359-tisíc žiakov z 59 krajín a šiestich samostatných geografických regiónov sveta.
Slovenskí štvrtáci dosiahli v matematike v roku 2023 skóre na úrovni 515 bodov, čo je lepší výsledok ako priemer zúčastnených krajín (503 bodov), avšak horší ako priemer krajín EÚ a OECD (524, resp. 525 bodov).
V prírodných vedách dosiahli slovenskí žiaci skóre 521 bodov, čo je štatisticky významne vyšší výsledok ako priemer krajín TIMSS (494 bodov) a porovnateľný s priemerom krajín EÚ a OECD (518, resp. 526 bodov).
V predchádzajúcich cykloch štúdie TIMSS boli testovaní žiaci ôsmych ročníkov. Výsledky slovenských žiakov v matematike v cykle 2023 boli porovnateľné s výsledkami z rokov 2019 a 2011, no lepšie ako v rokoch 2015 a 2007.
V prírodných vedách boli výsledky v roku 2023 podobné ako v rokoch 2019, 2015 a 2007, ale horšie ako v roku 2011.
Štúdia TIMSS opätovne potvrdila silný vplyv socioekonomického zázemia na vzdelávanie a výsledky žiakov. Tretina slovenských žiakov pochádza z rodín s najvyšším sociálno-ekonomickým statusom a dosiahli priemerné výsledky 552 bodov v matematike a 565 bodov v prírodných vedách.
Žiaci z rodín s priemerným SES (48 % žiakov) dosiahli skóre 518 bodov v matematike a 526 bodov v prírodných vedách. Žiaci s najnižším sociálno-ekonomickým zázemím (18 % žiakov) dosiahli priemerné výsledky 440 bodov v matematike a 429 bodov v prírodných vedách.
Národným koordinačným centrom výskumu TIMSS na Slovensku je Národný inštitút vzdelávania a mládeže. Štúdia hodnotí vedomosti žiakov podľa učebných osnov a ich schopnosť aplikovať získané vedomosti v praktických situáciách.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies