Účinnosť novely Vyhlášky MV SR č. 30/2020 Z. z. o dopravnom značení, ktorá mala vstúpiť do platnosti 1. apríla 2024, sa posúva do roku 2029. O dôvodoch tohto kroku na tlačovej konferencii v pondelok 26. februára 2024 informovali minister vnútra Matúš Šutaj Eštok, predseda Združenia miest a obcí Slovenska Jozef Božik a riaditeľ odboru dopravnej polície Prezídia PZ Rastislav Polakovič.
Vyhláška prináša veľa zmien, podľa ministra vnútra však na ich implementáciu neboli doteraz vytvorené podmienky, samosprávy na to nemajú potrebné financie a úpravy neboli vo verejnom priestore dostatočne odkomunikované. Namiesto pomoci by tak vyhláška ľuďom skomplikovala život, spôsobila chaos na cestách a ohrozila bezpečnosť cestnej premávky.
Minister vnútra sa po posúdení pripomienok samospráv, polície a odborníkov z odboru dopravy rozhodol posunúť termín jej účinnosti. „Počas sto dní našej vlády sme absolvovali šesť stretnutí so zástupcami samospráv, na rozdiel od predchádzajúcich vlád ich vnímame ako partnerov, nie ako subjekt, za ktorý rozhodneme a potom ho necháme, nech veci rieši,“ povedal minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.
Po zvážení názorov odborníkov, ale aj laikov z oblasti dopravy, sa štát so samosprávami dohodol, že je síce potrebné zabezpečiť modernizáciu dopravného značenia a priblížiť sa európskym štandardom, ale prioritou je v prvom rade zabezpečiť vyhlášku tak, aby zmeny, ktoré so sebou prináša, boli jednoznačné a zrozumiteľné pre všetkých a aby výsledkom bola bezpečnosť.
Predseda ZMOS Jozef Božik verí, že keď sa naštartuje ekonomika samospráv, nebude potrebné čakať až do roku 2029. Doplnil, že k tejto téme boli počas predchádzajúcej vlády, ktorá v roku 2022 odsunula účinnosť predmetnej vyhlášky na 1. apríl 2024, prizvaní iba na jedno rokovanie na úrovni štátneho tajomníka. „Dnes vedieme otvorenú diskusiu s mnohými ministerstvami, máme podpísané memorandá so stranami v parlamente o podpore samosprávy. Verím, že sa dohodneme na sporných veciach, aby sme sa prispôsobili štandardom, či zachovať platnosť niektorých značiek, či nové vytvoriť, ako zmierniť tzv. značkový smog, ktorý komplikuje prehľadnosť cestnej premávky na našich cestách,“ spresnil Jozef Božik a poďakoval sa za proaktívny prístup ministerstva vnútra v tejto situácii. Podľa neho by aktuálne pomohla aj zmena legislatívy o rozpočtových pravidlách.
Riaditeľ odboru dopravnej polície Rastislav Polakovič konštatoval, že nové pravidlá dopravného značenia nesmú zaťažovať vodičov. Z návrhu vyhlášky podľa neho vymizli niektoré značky s výrazným vplyvom na plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Pre ilustráciu spomenul niekoľko sporných situácií, napríklad nemožnosť odbočiť do vlastného dvora cez plnú čiaru či rôzne druhy dopravného značenia pri železničných priecestiach. „Vyhláška by políciu dostala do situácie, kedy by sme boli na šoférov vyslovene zlí, pričom pri dopravnej polícii je prvoradá prevencia a bezpečnosť cestnej premávky,“ uviedol Rastislav Polakovič.
Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok povedal, že návrh vyhlášky bol šitý na mieru tzv. autonómnym vozidlám, avšak takmer vôbec nereflektoval realitu na našich cestách – mnohé sú v katastrofálnom stave. V porovnaní s okolitými štátmi máme tiež veľa krátkych cestných úsekov, čo si žiada premyslené nasadenie množstva značiek a teda aj finančné náklady.
Spresnil, že posunom účinnosti vyhlášky získame čas a priestor na zosúladenie dopravného značenia, audit a potrebné projektové dokumentácie, ako aj na nevyhnutné opravy ciest.
Za veľmi dôležité minister vnútra pokladá, aby mala verejnosť dostatok času na riadne oboznámenie sa so zmenami.
„Ide o spoločný problém štátnej a komunálnej politiky, nenecháme mestá a obce pri tomto finančne vykrvácať, pomôžeme im,“ povedal a dodal, že aj od verejnoprávnych médií očakáva účinnú informačnú kampaň, aby sme nové pravidlá mohli aplikovať do praxe hneď, ako budú pripravené a dostatočne komplexne vodičom odkomunikované.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies