BRATISLAVA - Slovenské školy čoraz viac prechádzajú na slovné hodnotenie žiakov, pričom kombinácia známok a slovného hodnotenia prináša nové výzvy. Ministerstvo školstva upozorňuje na dôležitosť postupného zavádzania týchto zmien, aby sa predišlo neželaným dôsledkom.
Viacero škôl na Slovensku začína prechádzať na slovné hodnotenie žiakov, prípadne volí kombináciu známok a slovného hodnotenia.
Tento trend však prináša aj množstvo výziev, keďže mnohé školy a učitelia ešte nie sú na takúto zmenu pripravení. Ministerstvo školstva, výskumu, vývoja a mládeže (MŠVVaM) SR upozorňuje, že plošné zavedenie slovného hodnotenia by mohlo viesť k neželaným dôsledkom.
Podľa MŠVVaM by hodnotenie žiakov malo byť čoraz viac založené na hodnotiacej spätnej väzbe a v niektorých prípadoch by hodnotenie mohlo byť nahradené nehodnotiacou spätnou väzbou.
Ministerstvo už v roku 2021 otvorilo cestu k tejto zmene hodnotenia a jeho dlhodobá stratégia je založená na postupnom zavádzaní zmien. Najprv je potrebné legislatívne umožniť tieto zmeny, ale neprikazovať ich plošné zavedenie.
Učitelia, riaditelia škôl a rodičia tak majú čas na pochopenie a prijatie nových prístupov a ich postupné zdokonaľovanie.
Ministerstvo rôznymi spôsobmi povzbudzuje a podporuje školy v zavádzaní slovného hodnotenia. Až keď budú zmeny dostatočne etablované, môže dôjsť k druhej úprave legislatívy a plošnému zavedeniu zmeny. Ministerstvo pri tom zohľadní poznatky z aplikačnej praxe, ktoré sa získajú počas zavádzania zmien.
Slovenská únia špeciálnych a inkluzívnych pedagógov (SÚŠIP) navrhuje zmeniť systém známkovania žiakov na trojstupňový model. Tento model neobsahuje krajne negatívnu formuláciu "nedostatočný", čo by mohlo byť pozitívnym prínosom.
Avšak podľa MŠVVaM by pri tomto rozdelení populácie do troch skupín namiesto piatich mohlo v najhoršej skupine skončiť viac žiakov, čo nie je zámerom predkladateľov.
Navrhované slovné vyjadrenie troch klasifikačných stupňov je formulované tak, že všetci žiaci s podpriemerným výkonom skončia v najslabšej skupine. V súčasnosti má učiteľ stále možnosť hodnotiť výkon ako "dostatočný", čo v novom modeli nie je možné.
Navyše, stredná úroveň výkonu je dnes označená ako "dobrý", čo má kladnú konotáciu, zatiaľ čo v navrhovanom modeli je označená ako "priemerný", čo má neutrálnejšiu až mierne negatívnu konotáciu.
Ministerstvo nepovažuje za vhodné zavádzať novú škálu klasifikácie v čase, keď chce upriamiť pozornosť učiteľov na zvládnutie formatívneho hodnotenia a súhrnného hodnotenia vyjadreného slovnou spätnou väzbou.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies