Čínsky výrobca lietadiel Comac plánuje expanziu: Môže sa stať konkurenciou pre Airbus a Boeing?

NETKY.SK • 3 Január 2025, 10:27 • 2 min
Čínsky výrobca lietadiel Comac plánuje expanziu: Môže sa stať konkurenciou pre Airbus a Boeing?

Čínsky štátny výrobca lietadiel Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) získava na domácom trhu čoraz väčší význam. Spoločnosť, podporovaná rozsiahlymi vládnymi investíciami, plánuje rozšíriť svoje pôsobenie na medzinárodných trhoch, čím by sa mohla stať vážnou konkurenciou pre gigantov ako Airbus a Boeing.

slovakia

left justify in out

Kľúčová rola modelu C919

Vlajková loď spoločnosti Comac, úzkopriestorové lietadlo C919, absolvovalo svoj prvý komerčný let v roku 2023. Tento model, využívaný najväčšími čínskymi leteckými spoločnosťami, ako sú China Eastern Airlines, Air China a China Southern Airlines, sa už osvedčil na domácich linkách. Napriek tomu C919 stále čaká na certifikácie potrebné na prevádzku na medzinárodných trasách.

Comac pracuje aj na modeli C929, prvom širokotrupom lietadle spoločnosti, ktoré by mohlo konkurovať modelom Airbus A350 alebo Boeing 787.

Obrazok
Zdroj: wenewsenglish.pk

Stratégia expanzie

Comac plánuje rozšíriť svoju pôsobnosť najskôr na trhy juhovýchodnej Ázie, pričom expanzia by mala začať v roku 2026. Následne sa spoločnosť zameria na západné trhy. Zatiaľ však Comac koncentruje svoje úsilie na upevnenie pozície na domácom trhu, kde letecká doprava zaznamenala po pandémii výrazný nárast.

Výzvy vo výrobe

Comac v súčasnosti vyrába jedno lietadlo C919 mesačne, pričom do roku 2040 plánuje zvýšiť produkciu na 11 kusov mesačne. V porovnaní s tým Boeing vyrába 38 lietadiel 737 MAX mesačne a Airbus očakáva, že do roku 2027 zvýši produkciu lietadiel A320 na 75 kusov mesačne.

Tieto rozdiely poukazujú na významné technologické a kapacitné výzvy, ktorým Comac čelí.

Problémy konkurencie ako príležitosť

Obaja veľkí hráči na trhu, Airbus a Boeing, zápasia s problémami vo výrobe a dodávateľských reťazcoch. Boeing sa navyše musel vyrovnať s negatívnym dopadom havárií modelu 737 MAX, čo oslabilo dôveru investorov a spotrebiteľov.

Tieto problémy predstavujú príležitosť pre Comac, ktorý môže využiť situáciu na posilnenie svojej pozície, najmä na trhoch, kde sú dopyt a ceny citlivé na ponuku.

Boeing 737 MAX.
Boeing 737 MAX.
Zdroj: boeing.com

Budúcnosť Comacu

Čína, ktorá sa snaží znížiť svoju závislosť od zahraničných výrobcov lietadiel, vidí v Comacu strategický nástroj na posilnenie svojej technologickej autonómie. Aj keď môže spoločnosti trvať desiatky rokov, kým dosiahne úroveň výroby a kvality ako Airbus alebo Boeing, podpora čínskej vlády a rastúci domáci trh dávajú Comacu veľký potenciál stať sa vážnym hráčom v leteckom priemysle.

Comac má pred sebou ambicióznu cestu, no vďaka kombinácii vládnej podpory, rastúceho dopytu a potenciálneho oslabenia konkurencie môže získať výrazný podiel na globálnom trhu s lietadlami.


Zdroj textu: euronews.com, yahoo.com, Foto: euronews.com

twiterfacebooklinkedinwhatsapp


Autor: Alena Šimková

Som absolventkou politológie na Univerzite Komenského v Bratislave, kde som získala hlboký prehľad o politických a spoločenských otázkach. Pre redakciu Netky píšem články zamerané na medzinárodné udalosti a zahraničnú politiku. Vo voľnom čase sa venujem cestovaniu, čítaniu a turistike.

Netky
Silvester príde o
00 DNÍ 00 HODÍN 00 MINÚT 00 SEKÚND
logo
Copyright © 2023 PetsoftMedia Inc.
Všetky práva sú vyhradené. Publikovanie alebo ďalšie šírenie správ, fotografií a video správ zo zdrojov TASR, SITA, taktiež z vlastnej autorskej tvorby, je bez predchádzajúceho písomného súhlasu porušením autorského zákona

Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies