Čínsky štátny výrobca lietadiel Comac (Commercial Aircraft Corporation of China) získava na domácom trhu čoraz väčší význam. Spoločnosť, podporovaná rozsiahlymi vládnymi investíciami, plánuje rozšíriť svoje pôsobenie na medzinárodných trhoch, čím by sa mohla stať vážnou konkurenciou pre gigantov ako Airbus a Boeing.
Kľúčová rola modelu C919
Vlajková loď spoločnosti Comac, úzkopriestorové lietadlo C919, absolvovalo svoj prvý komerčný let v roku 2023. Tento model, využívaný najväčšími čínskymi leteckými spoločnosťami, ako sú China Eastern Airlines, Air China a China Southern Airlines, sa už osvedčil na domácich linkách. Napriek tomu C919 stále čaká na certifikácie potrebné na prevádzku na medzinárodných trasách.
Comac pracuje aj na modeli C929, prvom širokotrupom lietadle spoločnosti, ktoré by mohlo konkurovať modelom Airbus A350 alebo Boeing 787.
Stratégia expanzie
Comac plánuje rozšíriť svoju pôsobnosť najskôr na trhy juhovýchodnej Ázie, pričom expanzia by mala začať v roku 2026. Následne sa spoločnosť zameria na západné trhy. Zatiaľ však Comac koncentruje svoje úsilie na upevnenie pozície na domácom trhu, kde letecká doprava zaznamenala po pandémii výrazný nárast.
Výzvy vo výrobe
Comac v súčasnosti vyrába jedno lietadlo C919 mesačne, pričom do roku 2040 plánuje zvýšiť produkciu na 11 kusov mesačne. V porovnaní s tým Boeing vyrába 38 lietadiel 737 MAX mesačne a Airbus očakáva, že do roku 2027 zvýši produkciu lietadiel A320 na 75 kusov mesačne.
Tieto rozdiely poukazujú na významné technologické a kapacitné výzvy, ktorým Comac čelí.
Problémy konkurencie ako príležitosť
Obaja veľkí hráči na trhu, Airbus a Boeing, zápasia s problémami vo výrobe a dodávateľských reťazcoch. Boeing sa navyše musel vyrovnať s negatívnym dopadom havárií modelu 737 MAX, čo oslabilo dôveru investorov a spotrebiteľov.
Tieto problémy predstavujú príležitosť pre Comac, ktorý môže využiť situáciu na posilnenie svojej pozície, najmä na trhoch, kde sú dopyt a ceny citlivé na ponuku.
Budúcnosť Comacu
Čína, ktorá sa snaží znížiť svoju závislosť od zahraničných výrobcov lietadiel, vidí v Comacu strategický nástroj na posilnenie svojej technologickej autonómie. Aj keď môže spoločnosti trvať desiatky rokov, kým dosiahne úroveň výroby a kvality ako Airbus alebo Boeing, podpora čínskej vlády a rastúci domáci trh dávajú Comacu veľký potenciál stať sa vážnym hráčom v leteckom priemysle.
Comac má pred sebou ambicióznu cestu, no vďaka kombinácii vládnej podpory, rastúceho dopytu a potenciálneho oslabenia konkurencie môže získať výrazný podiel na globálnom trhu s lietadlami.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies