Prišli ste pri nákupoch na internete na to, že v zahraničí majú vami vybraný produkt výrazne lacnejší ako na našom trhu? Alebo zháňate konkrétny model, ktorý na Slovensku, prípadne ani v Európskej únii, nie je v predaji? Objednávanie tovaru zo zahraničia nikdy nebolo jednoduchšie. Pokiaľ takýto nákup zvažujete, je dobré myslieť na úskalia, ktoré pri tom môžu nastať a zvážiť si potenciálne pre a proti.
Aby ste vedeli, aké máte práva a ako sa bude nákup, prípadne reklamácia odvíjať, musíte najskôr zistiť, právo ktorého štátu sa pri vašej objednávke použije. Pravidlo, podľa ktorého to zistíte, je spoločné pre všetkých občanov členských štátov Európskej únie. „Kľúčové je zistiť, či predajca svoju obchodnú činnosť zameriava na štát, v ktorom spotrebiteľ žije, v našom prípade teda Slovensko,” vysvetľuje Eduarda Hekšová, riaditeľka spotrebiteľskej organizácie dTest. Či je to tak, možno spoznať podľa niekoľkých typických znakov. Ak má zahraničný predajca jazykovú verziu svojej webovej stránky v slovenčine alebo uvádza údaje o doprave na Slovensko, dá sa povedať, že sa na slovenského spotrebiteľa zameriava. Uvedené znaky však nie sú jediné možné, zameranie sa dá identifikovať aj inak. Ak takéto zameranie existuje, na vami uzatvorenú kúpnu zmluvu sa aplikuje slovenské právo a kúpa, spory aj reklamácie budú prebiehať podľa nášho práva.
Ak však zameranie neexistuje, použije sa právo štátu, v ktorom predajca sídli. V takom prípade by sa kúpa i prípadné spory a reklamácie riadili cudzím právom. Vyššie uvedené je relevantné hlavne v prípade nákupu online. Pokiaľ totiž pôjdete napr. do Talianska a kúpite tam niečo v kamennom obchode, je šanca, že obchod bude zameraný zrovna na slovenského spotrebiteľa, mizivá.
Ak zistíte, že sa nepoužije slovenské právo, ale právo iného štátu, je potrebné rozlíšiť ešte to, či ide o právo členského štátu Európskej únie, alebo štátu iného. Štáty EÚ majú totiž v oblasti ochrany spotrebiteľa harmonizovanú, čiže zjednotenú právnu úpravu. Tieto pravidlá vyplývajú z európskych právnych predpisov a budú teda podobné. „Funguje tu aj Európske spotrebiteľské centrum ako poradný orgán, kam sa môžete obrátiť vo veciach práv spotrebiteľov na spoločnom európskom trhu,” dodáva Eduarda Hekšová.
Ak však objednávate zo štátu, ktorý nie je súčasťou EÚ, je pre vás situácia menej výhodná. Aj keď predajca zameriava svoju činnosť na Slovenskú republiku a použije sa teda slovenské právo, môže byť vymáhateľnosť vašich práv veľmi náročná po administratívnej aj finančnej stránke. Ak sa použije právo štátu, v ktorom sídli predajca, právna úprava môže byť značne odlišná a problematicky vymáhateľná. V neposlednom rade budete musieť pravdepodobne zaplatiť clo, čím sa vám môže prípadná výhodná zahraničná ponuka dosť predražiť.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies