Hoci najviac pripravené na úplný prechod na elektromobilutu je Japonsko, tak autá sa príliš nepredávajú. Naopak, susedná Čína má momentálne najväčší trh elektrických áut na svete.
Infraštruktúra v krajine onsenov a sakúr
Slovák žijúci v Číne Pavel Dvořák vo videu pripomenul, že kým Európa vedie v oblasti ochrany životného prostredia, tak okrem Nórska je v zavádzaní elektromobility pomerne slabá. Sinológ, tlmočník a prekladateľ pripomína, že momentálne najpripravenejšou na okamžitý prechod na elektromobilitu je krajina vychádzajúceho slnka. Japonci majú totiž vybudovanú sieť nabíjacích staníc a majú „najlepšiu infraštruktúru pre elektrické autá vo svete“.
Zemetrasenia
Hrdá krajina gejší a samurajov vlastní veľké množstvo automobilových značiek a patrí k lídrom automobilového trhu. „Výrobcovia japonských áut, ako aj vláda, pristupuje ku budúcnosti elektrických áut veľmi vážne,“ povedal Dvořák s tým, že samotní obyvatelia sa až tak nezapájajú. Veď 99 % všetkých predaných vozidiel v krajine, ktorá pre seizmologickú polohu trpí permanentnými zemetraseniami, má spaľovacie motory. Pre neustále trasenie zeme sakurových kvetov je elektrická sieť v mestách ako Kjóto či Osaka vo vzduchu. Neochota kupovať elektrické autá môže súvisieť aj s faktom, že Japonsko sa nachádza na rozmedzí tektonických dosiek.
ČĽR šprintuje
Absolútnym lídrom v predaji je však susedná Čína. Najľudnatejšia krajina sveta dokázala v roku 2017 predať viac elektro-áut ako predali Japonci, Nóri, celá Európska únia i Spojené štáty dokopy. V súčasnosti po dračej zemi už jazdí 2 a pol milióna týchto nových typov vozidiel. „Čína tam došla šprintom, pretože v roku 2013 predali len 10-tisíc áut,“ prízvukuje Slovák žijúci v Šanghaji.
Dotácie i obmedzenia
K tomuto číslu sa Čína dostala aj vďaka dotáciám. Dvořák pripomína, že len na tie dala vláda na to dala takmer 72 miliárd eur. Okrem toho vláda „obmedzuje vlastníctvo poznávacích značiek vo veľkých mestách, kde napríklad v Šanghaji poznávacia značka na auto vyjde okolo 12-tisíc eur“. Podobne je to napr. aj v Pekingu, kde sa dokonca majitelia nových ŠPZ žrebujú. V Šanghaji cenu musia najprv uhádnuť. „A tí, čo sa trafia najbližšie, tak tí si ju potom môžu kúpiť. Okrem toho napr. v Pekingu platí aj nariadenie, že podľa čísla aké máte na ŠPZ, tak môžete len niektoré dni v týždni chodiť do ulíc,“ uzavrel s tým, že pri elektrických autách takéto obmedzenia nie sú.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies