Európske skupiny na ochranu práv spotrebiteľov obvinili spoločnosť Meta, vlastníka Facebooku a Instagramu, z vykonania „rozsiahlej“ a „ilegálnej“ operácie zhromažďovania údajov od stoviek miliónov používateľov v regióne.
Európska spotrebiteľská organizácia (BEUC), zastrešujúci orgán pre 45 spotrebiteľských skupín, uviedla, že osem z nich vo štvrtok podávalo sťažnosti príslušným vnútroštátnym orgánom na ochranu údajov.
Skupiny tvrdia, že Meta zhromažďuje o svojich používateľoch zbytočné množstvo informácií – ako sú údaje používané na odvodenie ich sexuálnej orientácie, emocionálneho stavu alebo dokonca ich náchylnosti k závislosti – s ktorými nemôžu slobodne súhlasiť.
Skupiny argumentujú, že praktiky spoločnosti porušujú časti zákona Európskej únie o ochrane osobných údajov, všeobecného nariadenia o ochrane údajov alebo GDPR.
„Svojimi nezákonnými praktikami Meta poháňa reklamný systém založený na sledovaní, ktorý sleduje spotrebiteľov online a zhromažďuje obrovské množstvo osobných údajov na účely zobrazovania reklám,“ uviedla BEUC vo vyhlásení.
Meta tieto obvinenia spochybňuje. „Naše regulačné povinnosti berieme mimoriadne vážne a sme presvedčení, že náš prístup je v súlade s GDPR,“ uviedol vo vyhlásení hovorca spoločnosti.
„Od roku 2019 sme v Meta prepracovali súkromie. Regulačné orgány, zákonodarcovia a odborníci sú zodpovední za ochranu súkromia ľudí. Spolupracujeme s nimi, aby sme zabezpečili, že to, čo vytvárame, bude v súlade s osvedčenými postupmi a spĺňa vysoké štandardy ochrany údajov,“ dodal hovorca.
Štvrtkové sťažnosti potenciálne vystavia spoločnosť, ktorá je roky predmetom intenzívnej regulačnej kontroly v Európe, ďalším právnym krokom.
Vlani v máji udelili regulačné orgány EÚ tomuto technologickému gigantovi pokutu vo výške rekordných 1,2 miliardy eur (1,3 miliardy dolárov) za porušenie pravidiel GDPR prenosom osobných údajov používateľov Facebooku na servery v Spojených štátoch.
Podľa Európskeho výboru pre ochranu údajov je pokuta stále najvyššia, aká kedy bola uložená podľa zákona, ktorý v EÚ platí od roku 2018.
„Sme vážne znepokojení postupmi Meta,“ povedal vo štvrtok pre stanicu CNN hovorca nórskeho úradu na ochranu údajov.
„Ochrana údajov je ľudským právom pre všetkých, nie prémiovou funkciou vyhradenou pre bohatých. Dúfame, že sťažnosti môžu podnietiť väčšiu regulačnú kontrolu na európskej úrovni,“ povedal hovorca a dodal, že Nórsko postúpi sťažnosť írskym orgánom, hlavným regulačným orgánom pre Meta v Európe.
Graham Doyle, zástupca komisára v Írskej komisii pre ochranu údajov, povedal CNN, že úrad zatiaľ nedostal žiadnu zo sťažností od svojich náprotivkov.
„Očakávali by sme, že tieto sťažnosti prejdú prvotným preskúmaním sťažností na príslušných (orgánoch na ochranu údajov) predtým, ako budú postúpené DPC na posúdenie,“ povedal.
V októbri regulačné orgány EÚ prinútili spoločnosť Meta, aby začala od svojich používateľov žiadať výslovný súhlas so spracovaním ich osobných údajov na účely doručovania cielených reklám.
O niekoľko dní neskôr spoločnosť Meta spustila službu predplatného, ktorá jej európskym používateľom umožňuje platiť až 12,99 EUR (14 USD) mesačne za používanie verzií Facebooku a Instagramu bez reklám. Od piatku tiež plánuje zaviesť dodatočné mesačné poplatky za každý nový účet, ktorý si používateľ zriadi v rámci tejto ponuky.
Meta uviedla, že služba je súčasťou jej úsilia o súlad s GDPR. „‚Predplatné bez reklám‘ sa zaoberá najnovším vývojom v oblasti regulácie, usmerneniami a rozsudkami zdieľanými poprednými európskymi regulačnými orgánmi a súdmi za posledné roky,“ uviedla spoločnosť na blogu v októbri.
BEUC však vo štvrtok tvrdila, že predplatiteľská služba Meta ponúka používateľom „nespravodlivú a zavádzajúcu voľbu“, pretože jej spracovanie údajov nie je transparentné, čo znamená, že používatelia nemôžu vedieť, ako by predplatné zmenilo spôsob spracovania ich informácií. Okrem toho dominantné postavenie spoločnosti Meta na trhu znamená, že používatelia nemôžu ľahko opustiť jej platformy bez toho, aby sa odrezali od svojej rodiny a priateľov.
Organizácia podala v novembri sťažnosť európskym orgánom na ochranu spotrebiteľa, v ktorej tvrdila, že tento prístup „platba alebo súhlas“ je príkladom nečestnej a „agresívnej“ obchodnej praktiky zakázanej podľa práva EÚ.
„Ponukou spoločnosti Meta pre spotrebiteľov je dym a zrkadlá na zakrytie toho, čo je v jej jadre – to isté staré vysávanie všetkých druhov citlivých informácií o životoch ľudí, ktoré potom speňaží prostredníctvom svojho invazívneho reklamného modelu,“ Ursula Pachl, zástupkyňa riaditeľa. Vo štvrtok to uviedol generál BEUC.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies