BRATISLAVA – Cez víkend bola na programe šiesta VC F1 sezóny 2019. Monte Carlo je najtradičnejším okruhom v celom kalendári. Preteky sa tu jazdia od roku 1950, odkedy sa spustil kolotoč F1. Pre každého pilota je to niečo špeciálne, keď v kokpite míňa budovy pri rýchlosti 200 km/h. Navyše sa jazdí priamo na mestskej vozovke.
V kalendári F1 je okruh v Monte Carle, s dĺžkou 3, 337 km na kolo, najkratším spomedzi všetkých. VC Monaka sa však zaraďuje medzi najprestížnejšie preteky sveta. Z histórie by sme mohli spomenúť, že "kráľom Monaka" sa stal so svojimi šiestimi víťazstvami legendárny brazílsky pretekár Ayrton Senna. V 60. rokoch sa Britovi Grahamovi Hillovi podarilo na trati uspieť dopoky 5 krát. Víťazstvo z minulého roku tu obhajoval Daniel Riciardo.
Sobotná kvalifikácia na monackej trati bola veľmi dôležitá. Nielen kvôli dobrej pozícii na štarte. Na tomto mestskom, inak najpomalšom okruhu v celom kalendári, sa obieha extrémne ťažko. Monoposty F1 sa za posledné roky zväčšili takmer o polovicu, od minulej sezóny majú dokonca predpísané širšie gumy, a jazdci s tým jednoducho musia rátať. Monako sa tešilo hlavne na svojho domáceho miláčika Charlesa Leclerca z Ferrari. On sám tu chcel predviesť svoje jazdecké zručnosti v plnej paráde.
Kvalifikácia sa však pre Ferrari začala priam katastrofálne. Ako Leclerc, tak aj Vettel nezajazdili v prvom spinte potrebné časy. Vettel sa navyše kolesom šuchol o bariéru, a preto musel ísť do boxov po novú sadu. Do svojho rýchleho kola stihol vojsť v hodine dvanástej. No lenže čo sa nestalo. Ferrari už Leclerca na trať nevypustilo, na zozname figuroval na poslednom postupovom 15. mieste, lenže Vettel bol pod ním a vo svojom rýchlom kole.
Bolo už teda jasné, že jedno Ferrari sa nekvalifikuje ani do druhej časti. Spraviť takúto chybu v Monaku sa vôbec nevypláca. Stajňa dokonca podľa niektorých zdrojov po predošlej VC Španielska, kde Ferrari na dominujúci Mercedes absolútne nestačilo, prepúšťala vo svojej centrále v Maranelle hneď niekoľko pracovníkov. Ako sa však ukázalo, nepomohlo to. Vettel sa kvalifikoval v Q1 na prvom mieste a odsunul tak svojho kolegu na nepostupové 16. miesto. Z pole position sa napokon radoval Lewis Hamilton pred kolegom Bottasom. Tretí štartoval Max Verstpappen an red Bulle a na štvrtom mieste sa umiestnil Vettel.
Počas celého víkendu jazdil Mercedes s červenou svätožiarou na svojich oboch monopostoch. Stajňa tak vzdala úctu nedávno zosnulému Nikimu Laudovi. Vettel a Hamilton si dokonca nechali vyrobiť červené prilby s menom tohto viacnásobného majstra sveta.
Čuduj sa svete, ten neprišiel počas celého závodu. Preteky odštartovali vo veľkom štýle. Do prvej zákruty sa vedľa druhého Bottasa ocitol Max Verstappen, lenže úzke uličky Monte Carla mu nedovolili pokúsiť sa o predbiehací manéver. Poradie na špici teda po štarte ostalo nezmenené, a to v poradí Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel. Charles Leclerc zozadu len veľmi ťažko obiehal pomalšie monoposty. Pri Grosjeanovi mal ešte šťastie, no Hülkenberg mu priestor nenechal a mladý Monačan sa obtrel pneumatikou o zvodidlá. Jeho monopost to otočilo a navyše dostal aj defekt. Kalich horkosti si musel pretekár Ferrari vypiť až do dna, pretože v polke ďalšieho kola sa mu pneumatika už úplne rozpadla. Do boxov sa mu ešte podarilo doraziť, lenže spodok monopostu mal priveľmi poškodený.
Navyše na trať vyšlo safety car, a tak prvá štvorka zamierila do boxov. Hamilton absolvoval bezproblémovú zastávku. Bottas už v polke kola pribrzdil, aby v Mercedese stihli dvojzastávku svojich oboch pilotov. V Red Bulle však boli o niekoľko stotín rýchlejší a Verstappena vypustili tak náhle von, že medzi ním a Bottasom došlo k dotyku. Z tohto profitoval aj Vettel, ktorý dvojicu predbehol. Red Bull si svoj ťah mohol dvakrát premyslieť, pretože Verstappenovi vedenie pretekov udelilo 5-sekundový trest. Ten sa jazdcovi pripočítal po konci závodu.
Leclerc s poškodenou podlahou nemohol svoj monopost ovládať, a tak po pár kolách opustil trať. Svoje prvé domáce preteky vo farbách Ferrari nedokončil. Situácia sa po zastávke v boxoch trochu zmenila. Zatiaľ či Mercedesy dostali stredne tvrdé gumy, Verstappenov Red Bull tie najtvrdšie s bielym označením. Ku koncu pretekov sa prvý Hamilton sťažoval do vysielačky čoraz častejšie, že jeho pneumatiky sú už hotové, a obáva sa o ich životnosť. Stajňa ho však ubezpečila že aj jazdcom za ním sa deje to isté. Max Verstappen ho však takmer predbehol.
Lewis to však napokon zvládol, a na trati, kde sa nedá takmer vôbec predbiehať, sa posledné kolá vliekol pomalšie ako posledný jazdec na trati. V Monaku to však stačilo. Mercedes predĺžil svoju víťaznú sériu na 6 závodov v rade, no double už nezískalo. Aj napriek tomu, že Verstappena odsunul trest až na 4. miesto, pred Bottasom prišiel do cieľa na druhom mieste Sebastian Vettel. Opäť raz malá útecha pre Ferrari, aj keď to bolo ich najlepšie umiestnenie v aktuálnej sezóne.
Poradie jazdcov a tímov po šiestej Veľkej cene aktuálneho ročníka je nasledovné:
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies