Poslanci dali v stredu 13. marca zelenú novým pravidlám EÚ na zníženie emisií z osobných áut, dodávok, autobusov, nákladných áut a prívesov.
297 hlasmi za, 190 proti a 37 sa zdržalo hlasovania, Parlament prijal dohodu dosiahnutú s Radou o nariadení Euro 7 (typové schvaľovanie a dohľad nad trhom motorových vozidiel). Vozidlá budú musieť spĺňať nové normy dlhšie, čím sa zabezpečí, že zostanú čistejšie počas celej životnosti.
Pre osobné automobily a dodávky budú zachované súčasné testovacie podmienky Euro 6 a emisné limity výfukových plynov. Pre autobusy a nákladné autá budú platiť prísnejšie limity pre výfukové emisie merané v laboratóriách a v reálnych jazdných podmienkach pri zachovaní súčasných testovacích podmienok Euro VI.
Po prvýkrát budú normy EÚ zahŕňať limity emisií brzdných častíc (PM10) pre osobné automobily a dodávky a minimálne výkonnostné požiadavky na životnosť batérie v elektrických a hybridných automobiloch.
Pre každé vozidlo bude k dispozícii environmentálny pas vozidla, ktorý bude obsahovať informácie o jeho environmentálnych vlastnostiach v čase registrácie (ako sú limity emisií znečisťujúcich látok, emisie CO2, spotreba paliva a elektrickej energie, elektrický dojazd, životnosť batérie). Používatelia vozidiel budú mať tiež prístup k aktuálnym informáciám o spotrebe paliva, stave batérie, emisiách znečisťujúcich látok a ďalším relevantným informáciám generovaným palubnými systémami a monitormi.
Spravodajca Alexandr Vondra (EKR, CZ) uviedol: „Úspešne sme dosiahli rovnováhu medzi environmentálnymi cieľmi a životne dôležitými záujmami výrobcov. Chceme zabezpečiť cenovú dostupnosť nových menších áut so spaľovacími motormi pre domácich zákazníkov a zároveň umožniť automobilovému priemyslu pripraviť sa na očakávanú transformáciu odvetvia. EÚ sa teraz bude po novom zaoberať aj emisiami z bŕzd a pneumatík a zabezpečí, aby mali batérie vyššiu životnosť.“
Pred vstupom do platnosti musí dohodu formálne schváliť aj Rada.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies