Pozrieme sa na to, ako veľmi sa elektrické vozidlá znehodnocujú v porovnaní s ich benzínovými a naftovými náprotivkami. Toto je niečo práve pre tých, čo zvažujú prechod na elektromobil.
Amortizácia je jedným z najvýznamnejších nákladov pri vlastníctve vozidla. V okamihu, keď vozidlo opustí predajňu, začína strácať na hodnote a časom najazdené kilometre a opotrebenie ďalej znižujú jeho cenu pri opätovnom predaji.
Ale ako sú na tom elektrické vozidlá v porovnaní s vozidlami so spaľovacím motorom? Zachovávajú si svoju hodnotu lepšie alebo sa rýchlejšie znehodnocujú?
Amortizácia predstavuje rozdiel medzi pôvodnou cenou vozidla a jeho súčasnou trhovou hodnotou.
V Európe väčšina áut stráca približne 50 % svojej hodnoty počas prvých troch rokov, pričom tempo odpisovania sa v štvrtom až piatom roku spomalí.
Do ôsmich až desiatich rokov mnohé vozidlá stratia väčšinu svojej hodnoty.
Miera znehodnotenia vozidla závisí od viacerých faktorov vrátane počtu najazdených kilometrov, stavu, ponuky a dopytu, značky a modelu.
V prípade elektromobilov vstupujú do hry ďalšie faktory, ako napríklad stav batérií, technologický pokrok a vládna politika.
V nedávnej talianskej štúdii sa zistilo, že vnútroštátne daňové politiky významne ovplyvňujú amortizáciu tým, že ovplyvňujú nákupné ceny a zostatkové hodnoty automobilov.
V niektorých krajinách je napríklad Tesla Model 3 vďaka dotáciám až o 8 524 eur lacnejší ako Toyota Corolla, zatiaľ čo v iných môže byť až o 6 590 eur drahší.
Tieto rozdiely v daňových stimuloch majú značný vplyv na hodnotu automobilov pri ďalšom predaji v celej Európe.
Vplyv majú aj externé faktory, ako je hospodársky pokles alebo spomalenie výroby. Napríklad počas pandémie COVID-19 viedlo zníženie výroby k nedostatku dodávok, čo zvýšilo hodnotu ojazdených automobilov.
Spočiatku sa elektromobily odpisovali rýchlejšie, predovšetkým v dôsledku rýchleho pokroku v technológii batérií. Keď sa objavili novšie modely s lepším dojazdom a možnosťami nabíjania, staršie elektromobily strácali hodnotu rýchlejšie.
Na amortizáciu EV vplýva niekoľko kľúčových faktorov vrátane degradácie batérie.
Napriek tomu, že na nové elektromobily sa zvyčajne poskytuje záruka až na osem rokov alebo 160 000 kilometrov, obavy o životnosť batérie pretrvávajú. Údaje spoločnosti Recurrent, ktorá sa špecializuje na zdravie a výkonnosť batérií EV, však poskytujú upokojujúce informácie.
Z prieskumu medzi 20 000 majiteľmi elektrických vozidiel vyplynulo, že len 2,5 % batérií bolo vymenených mimo zvolávacích akcií výrobcu. To naznačuje, že k degradácii batérií dochádza oveľa pomalšie, než sa pôvodne obávalo, čo potenciálnym kupujúcim ponúka väčšiu dôveru v dlhodobú životnosť batérií EV.
Druhým kľúčovým faktorom, ktorý treba zohľadniť, je technologický pokrok: Novšie modely elektrických vozidiel (EV) majú stále dlhší dojazd a rýchlejší čas nabíjania, takže staršie modely sa zdajú byť zastarané. V dôsledku toho môže tento rýchly technologický pokrok negatívne ovplyvniť hodnotu starších elektrických vozidiel pri ich ďalšom predaji.
Faktorom je aj ponuka a dopyt. Prudký nárast predaja nových elektrických vozidiel v posledných rokoch viedol k rastúcej ponuke ojazdených elektrických vozidiel, najmä zo strany flotilových spoločností, čo nasycuje trh a znižuje ceny.
Údaje skupiny Autovista ukazujú, že batériové elektrické vozidlá (BEV) sa na viacerých európskych trhoch odpisujú rýchlejšie ako vozidlá s pohonom na vnútorný pohon.
Trojročné elektromobily so 60 000 km na tachometri majú naďalej nízku zostatkovú hodnotu, čo znamená, že si v porovnaní s ostatnými hlavnými pohonnými jednotkami v krajinách ako Rakúsko, Nemecko, Taliansko, Španielsko, Švajčiarsko a Spojené kráľovstvo zachovávajú menšie percento svojej pôvodnej katalógovej ceny.
Naopak, hybridné elektrické vozidlá (HEV) vykazujú oveľa lepšie zachovanie hodnoty, čo poukazuje na rastúce problémy, ktorým čelia BEV na trhu s ojazdenými vozidlami.
Napriek týmto problémom s odpismi trh s ojazdenými elektromobilmi rastie. Klesajúce ceny predstavujú príležitosť pre kupujúcich, ktorí by si nový elektromobil nemohli dovoliť.
S tým, ako sa technológia batérií stáva spoľahlivejšou a dôvera verejnosti v elektrické vozidlá (EV) rastie, zlepšujú sa miery amortizácie, čím sa EV stávajú konkurencieschopnejšími na trhu s ojazdenými vozidlami.
Hodnotu elektromobilov ovplyvní aj celoeurópsky zákaz predaja nových benzínových a naftových vozidiel do roku 2035.
Najväčší podiel na výrobných nákladoch elektromobilov majú batérie, ktoré tvoria približne 40 % celkových nákladov.
Očakáva sa však, že ceny batérií budú klesať v dôsledku klesajúcich nákladov na suroviny a výrobnej kapacity prevyšujúcej celosvetový dopyt po elektrických vozidlách.
Hoci sa elektrické vozidlá v minulosti odpisovali rýchlejšie ako vozidlá s pohonom na vnútorný pohon, očakáva sa, že tento rozdiel sa bude zmenšovať, pretože trh s ojazdenými elektrickými vozidlami dozrieva a dopyt sa zvyšuje.
Pre používanie spravodajstva Netky.sk je potrebné povoliť cookies